Kanye West: »Donda«

(FILES) In this file photo US rapper Kanye West attends the WSJ Magazine 2019 Innovator Awards at MOMA on November 6, 2019 in New York City. - Following weeks of delay and several stadium-filled public listening sessions, Kanye West's "Donda" arrived the morning of August 29, 2021. The two-hour, 27 track-long album features a laundry list of special appearances, including from Jay-Z, The Weeknd, Travis Scott and Lil Baby. More controversially, Marilyn Manson - - who is accused of rape and sexually and psychologically abusing several women - - and DaBaby - - who recently sparked anger for homophobic remarks during a performance - - are credited on West's 10th studio album. (Photo by Angela Weiss / AFP) ANGELA WEISS

Bedst som man troede, at Kanye West endegyldigt havde tabt sutten, gjorde han det igen. Hans tiende album »Donda« er på alle måder monumentalt både i højde og drøjde. Et sorgværk om hans afdøde mor, skilsmissen fra Kim Kardashian og bekendelsen til den Gud, der i krisetider synes at være det eneste, der kan redde ham fra hans store ego.

Det er ikke gospelmusikkens ekstatiske påkaldelse af Gud og livets mirakel, vi er ude i her. Vi snakker ildevarslende digitalt manipulerede kirkeorgler og gotisk munkekor, der får det til at lyde mere som en dødsmesse. Men der er heldigvis også striber af lys, skønhed og håb undervejs på et album, der kulminerer i et ophøjet spirituelt rum midt mellem skærsild og himmerige.

Det er ikke alt, der er perfekt. Men når Kanye er bedst, er der ingen andre, der orkestrerer sig selv, sin myte og sin musik på samme måde som ham.

Vi kan ikke vise dig dette indhold, som stammer fra en tredjepart, da du ikke har samtykket til alle relevante statistik- og/eller markedsføringscookies. Du kan ændre dit samtykke og dine cookieindstillinger her.

Alternativt kan du se indholdet på spotify