Dygtige Alicia Keys snubler i sit eget coronakoncept på nyt dobbeltalbum

AOK
Musik
Anmeldelse

Alicia Keys giver os to versioner af (nogle af) sine nye sange på dobbeltalbummet »KEYS«. Det kunne have været interessant, men eksekveringen halter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det har været et år fyldt med laaaange album. Kanye West (131 minutter), Adele (58 minutter), Billie Eilish (56 minutter), Drake (86 minutter), Elton John (68 minutter).

Så hvorfor ikke lige slutte året af med et opulent dobbeltalbum fra Alicia Keys med 26 numre fordelt over 93 minutter?

Måske det er et resultat af corona. Alle har været forskanset derhjemme i lange perioder, og uden turnélivets distraktioner har stjernerne haft lejlighed til at grave sig langt ned i den kreative proces.

Konceptet på Alicia Keys’ ottende album er – i hvert fald på papiret - ganske lovende. Efter sidste års noget ujævne forsøg på at række ud mod poppens mainstream på »Alicia« finder den 40-årige amerikanske sanger og pianist ind til kernen af sit udtryk på »KEYS«.

Første del af albummet – »Originals« – byder på klaverbårne sange i krydsfeltet mellem soul, r&b og jazz, og det er slet ikke tosset.

Anden del – »Unlocked« – byder på mere tungt producerede versioner af samme sange lavet i samarbejde med Mike Will Made It.

Den nedbarberede brise af en neosoul-sang »Skydive« bliver for eksempel transformeret om til en mere uptempo og funky version af samme.

Det jazzede diva-drama på »Nat King Cole« udvides med et raspende vers fra Lil Wayne, mens originalens i forvejen Portishead-agtige stemning fremhæves yderligere med større accentuering af det tunge breakbeat, hvirvlende Hitchcock-strygere og Morricone-guitar.

Hvorfor?

På trods af stærke momenter som disse føles det overordnede koncept dog hverken specielt gennemført eller nødvendigt. Keys’ store musikalitet er der ingen tvivl om, men det bliver bare lidt for løst i kanten.

Den hårde læsning ville være, at valget af at inkludere to versioner af alle sangene blot er et udtryk for ubeslutsomhed. En mere generøs læsning ville være, at Keys’ stiller sangenes elasticitet til skue.

På den måde bliver det – i hvert fald i teorien – en demonstration af, hvor meget produktion, arrangement og instrumentering betyder for vores oplevelse af en sang.

Den type lytning understøttes dog ikke rigtig. Når først man når til »Unlocked«-versionerne, har man glemt alt om de finere detaljer i de originale arrangementer. Samtidig spejler de to halvdele af uforklarlige årsager ikke hinanden.

Alicia Keys' album KEYS er inddelt i to dele - første del, »Originals«, byder på klaverbårne sange i krydsfeltet mellem soul, r&b og jazz. Anden del - »Unlocked« - byder på mere tungt producerede versioner af samme sange lavet i samarbejde med Mike Will Made It. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sony Music.

Sangene kommer i forskellig rækkefølge, og på »Originals« er der fire numre, som ikke er med på »Unlocked«, mens »Unlocked« til gengæld har to numre, der ikke er med på »Originals«. Den slags giver akutte tics, hvis man har den mindste smule OCD-tendenser. Har jeg hørt fra en ven …

Det overordnede indtryk er derfor splittet. Rent musikalsk er Keys ret godt kørende. Det klæder hende ikke at jagte tidens lyd, men i stedet give sig tid til at bevæge sig ud ad nogle andre, eh, tangenter.

Desværre drukner det i den rodede eksekvering, og man må ofte spørge sig selv: Hvorfor? Hvorfor er de to versioner af den i øvrigt fremragende Sade-samplende »Best of Me« næsten identiske? Hvorfor skal de mere løse og jazzede originaler låses fast i rigide og ikke synderligt musikalske 4/4-beatgitre på »Unlocked«-versionerne?

Havde hun bare udgivet originalerne som sit eget album og så klasket resten på deluxe-udgaven som en bunke mere uforpligtende remix, havde det stået meget stærkere.

Men hey, lad os bare skyde skylden på corona. Det har været en hård tid. Også for dømmekraften.

Lyt til albummet her:

Alicia Keys

»KEYS«

Sony Music