Det kulørte årti vender endnu engang tilbage – og fire andre sange, du skal høre lige nu

AOK
Musik
Guide

Paranoiapop fra Billie Eilish og et potentielt sensommerhit. Berlingskes musikredaktør peger på de fem bedste sange lige nu.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Streaming er både en gave og en forbandelse. Hver eneste dag bliver der uploadet 60.000 nye sange på Spotify, der i forvejen rummer millioner af musiknumre. Det er mere musik, end nogen af os nogensinde kan nå at lytte til.

Så hvad er værd at lytte til? Hvilke numre skiller sig ud? Berlingskes musikredaktør skærer her igennem strømmen af nye udgivelser og guider dig til de fem bedste og mest uomgængelige sange lige nu.

1

John Mayer: »Shot in the Dark«

Flødebolle og guitargud John Mayer er gået fuld 80er. Og med det, mener jeg fuld 80er! Coveret til hans nye album, »Sob Rock«, balancerer på kanten mellem pastiche og parodi med sin gennemførte cheesy 80er-æstetik. Pastelfarver, persienner, det dragende blik og lækre bløde hår, guitaren om halsen klar til at spille trusserne af den første dame, der går forbi. Altid med et saftigt lick og en fræk solo i baghånden.

Coveret holder helt og holdent, hvad det lover. I hvert fald på singlen »Shot in the Dark«, der lyder som en gedigen omgang højglanspoleret voksenpop/rock, hvis mage ikke er set, siden midaldrende boomere som Clapton, Springsteen og samtlige medlemmer af The Eagles hittede med deres på en gang glatte og meget dybfølte skilsmisseplader tilbage i 80erne. En undergenre, der for et par år siden – med et solidt glimt i øjet – blev døbt DivorceCore.

Never go full retard, lyder et gammelt mundheld. Er Mayer gået for langt i sin 80er-fetish? Bedøm selv. Jeg er ret tosset med det.

Lyt til sangen her:

 

2

Billie Eilish: »NDA«

Lad os sige det, som det er: Billie Eilish er bare bedst, når det hele bliver lidt dystert. Det slår det amerikanske teenagefænomen endnu en gang fast på sin seneste single, »NDA«. En klaustrofobisk sag, hvor hun sætter ord på den paranoia, der følger med, når alles øjne er rettet mod hende.

Titlen er en forkortelse for en såkaldt Non Disclosure Agreement – altså en fortrolighedsaftale, som hun – i hvert fald i sangen – er tvunget til at lade potentielle romantiske partnere underskrive for at beskytte sig selv. Vi har ofte hørt om dem i forbindelse med #metoo-sager, hvor magtfulde mænd har brugt dem som et værn mod retsforfølgelse. Her bliver kønsrollerne altså vendt på hovedet med et twist.

Produktionen er umiskendelig eilishsk med sit minimalistiske beat, dobbelt-trackede mumlevokaler og sære, horroragtige lydeffekter og små ildevarslende melodiske hooks. Ikke helt så overrumplende som på debutalbummet, men ikke desto mindre stadig helt sit eget.

Billie Eilish udsender sit nye album i slutningen af måneden.

Lyt til sangen her:

3

The Kid LAROI feat. Justin Bieber: »Stay«

Og mere 80er. Eller sådan da. Det er bare, som om det kulørte årti aldrig helt forsvinder. Sidste år hittede The Weeknd stort med »Blinding Lights«, der sendte klare referencer til gode gamle »Take On Me« med A-ha. Samme energiske trommemaskinerytme går lige nu igen på Gulddrengs fodboldhit »Den er helt sikker«.

Nu springer Justin Bieber altså også på bølgen i selskab med den unge australier The Kid LAROI. Ikke helt så åbenlyst 80er-klingende i produktionen, men inspirationen er der helt bestemt. Singlen hedder »Stay«, og den er afsindigt catchy og medrivende.

Som vokalister supplerer de hinanden sygt godt. The Kid LAROI har en Post Malone-agtig rocket hæshed, og Bieber er og bliver bare en ekstremt smidig og genkendelig popvokalist.

Den her kunne godt hen og blive et af sensommerens store hit.

Lyt til sangen her:

4

Little Simz: »I Love You, I Hate You«

Little Simz er en kvinde med mange talenter. Opvokset i London som barn af to nigerianske immigranter gjorde hun sig først bemærket som barneskuespiller, inden hun udgav sit første mixtape som 16-årig i 2010. Hun rapper, synger, spiller trommer, guitar og bas og driver sit eget pladeselskab.

At dømme ud fra hendes stærke, nye single »I Love You, I Hate You«, er det i hvert fald ikke noget, hun har fået fra sit fædrene ophav. Og så måske alligevel. Han har i hvert fald tydeligvis inspireret hende.

Over en fabelagtig cinematisk soulproduktion fra SAULT-bagmanden Inflo rapper hun i et brandvarmt flow om sit ambivalente forhold til faren, om alle de svigt, hun har oplevet fra hans side; om vrede, ømhed, tilgivelse.

»Is you a sperm donor or a dad to me?« spørger hun undervejs, så det er svært ikke at mærke et lille stik i hjertet. Den har tydeligvis ikke været nem at skrive. Men tak for indsatsen – jeg synes, det er et på alle måder stort nummer.

Lyt til sangen her:

5

Sidste Udkald: »Tilfreds«

Og så skal vi helt ned på jorden og langt ud på landet. Sidste Udkald er et nyt dansk band bestående af seks voksne herrer, der har fundet sammen om musikken, efter at de alle er flyttet til Mols.

Når man står der midt i 30erne og har sagt farvel til storbyen og goddag til en mere stille tilværelse som familiefar på landet, ja, så er det i sandhed ved at være Sidste Udkald, hvis musikerdrømmen skal realiseres.

De gør det rigtig godt på singleudspillet »Tilfreds«. Selv kalder de stilen for Mols Roots, og det passer sgu nok meget godt. Der er en tilbagelænet ro og sikkerhed i den måde, bandet swinger på, som efterlader god plads til Snorre Ralunds soulede åbenbaring af en stemme.

»Bliver du ikke snart tilfreds? Dine tanker giver mig stress,« lyder det i fortællerens indre monolog med sig selv. Man fornemmer tydeligt, at det er sunget fra et meget personligt sted – både geografisk og mentalt – men samtidig er det en følelse, de fleste af os vil kunne spejle os i.

De rører i hvert fald noget i mig, og jeg glæder mig til at høre hele debutalbummet, der lander i august.

Lyt til sangen her:

Lyt til liveversionen af sangen her: