Musikeren Claes Antonsen undskylder på Facebook for gennem flere år at have udvist »grænseoverskridende og sexistisk« adfærd.
Det skriver han i et opslag på sin Facebook-side.
Flere kvinder har i DR-dokumentaren »Sexisme i musikbranchen« fortalt om et medlem af det anerkendte band The Antonelli Orchestra, der har opført sig grænseoverskridende overfor dem.
Eksempler som, at bandmedlemmet brugte sine laksko til at kigge op under nederdelen af en af deltagerne i 'Toppen af Poppen', og at han havde kommenteret en andens bagdel, er kommet frem.
Claes Antonsen fortæller nu, at den mandlige bandmedlem, der bliver omtalt i programmet, og som indtil nu har været unavngivet, er ham.
»Jeg har alt for sent forstået, hvor ulykkelige kvinderne blev, og at mit sprog og min adfærd også har fået kvinderne til at føle, at de mistede deres kunstneriske faglighed og kun blev bedømt på deres udseende,« skriver han videre i sit opslag.
Flere kvindelige musikere fortæller i dokumentaren, hvordan de løbende gjorde produktionen bag Toppen af Poppen opmærksomme på, at Claes Antonsen udviste grænseoverskridende adfærd overfor dem. Kvinderne oplevede dog, at der ikke blev gjort noget ved det i tiden efter.
Flere kunstnere har droppet samarbejde med Antonsen
Tidligere i dag onsdag kom det frem, at rapperen Tessa havde aflyst to af sine kommende koncerter på grund af de anklager, der var kommet frem mod Claes Antonsen i DR-dokumentaren.
»Jeg vil på ingen måde associeres med det her bandmedlem – og resten af bandet har jo formentlig været med til at muliggøre den her kultur ved at lade ham opføre sig sådan,« sagde Tessa tidligere i dag til B.T.
Også Malte Ebert har aflyst sin koncert med The Antonelli Orchestra på grund af Claes Antonsen:
»Vi bakker op om Tessa, og vi har i dag, via vores booker, meddelt arrangøren, at vi ikke spiller showet med den nuværende besætning,« fulgte Ebert trop tidligere i dag til DR.
Brygmann aflyser alt
Martin Brygmann, som er den anden unavngivne mand, der bliver omtalt i dokumentaren, valgte selv at indstille flere af sine samarbejder, efter DR-dokumentaren kom ud mandag.
Forud for udgivelsen gik han selv ud i et Facebook-opslag og fortalte, at det var ham, det ene af de to afsnit i dokumentaren handlende om, og undskyldte.
Efter udgivelsen skrev han i et andet Facebook-opslag, at han ville aflyse alt de næste par måneder.
På den måde kom han flere af sine samarbejdspartene i forkøbet, som da også har reageret efter udsendelsen.
Flere bookingbureauer - herunder Jangmarks Agentur, Arte Booking og Athenas - har fjernet Martin Brygmann fra deres hjemmesider.
»Hele den sag har gjort, at det er et problem med ham. Vi kan ikke sælge ham mere,« lød det blandt andet tirsdag fra direktør i Jangmarks Agentur Jørgen Jangmark til Ekstra Bladet.
Dokumentaren har også fået direktør i Danmarks Underholdningsorkester Andreas Vetö til af afvise, at orkestret nogensinde vil indgå et samarbejde med Brygmann igen.
Det slog han fast onsdag overfor Berlingske.
»Den adfærd, som Martin Brygmann har udvist, kan vi ikke acceptere,« sagde han.
Vetö betonede også, at han fortryder sin håndtering af den sag fra 2020, som er belyst i dokumentaren.
Her er der en 21-praktikant, som pludseligt modtager beskeder fra Martin Brygmann, som hun finder grænseoverskridende.
Hun fortæller det til en kvindelig kommunikationsansvarlig, som fortæller det videre til direktøren. Andreas Vetö tager derefter ikke fat i den kvindelige praktikant men Martin Brygmann, som undskylder.
Efterfølgende skriver Vetö til praktikanten, at Brygmann selvfølgelig skal opføre sig ordentligt, men at »grænserne er flydende« i branchen og at »turneer ofte er voksenlejrskole«.
De kommentarer og selve håndteringen af sagen fortryder Andreas Vetö i dag, fortalte han tidligere i dag til Berlingske.