19-årige Einár var Sveriges største musiknavn. Lige indtil han blev skudt og dræbt på åben gade. Kan noget lignende ske i Danmark?

Drabet på den 19-årige svenske rapper Einár er en foreløbig kulmination på flere år med stigende brutal vold og bandekriminalitet i både det før så uskyldige svenske og danske hiphopmiljø.

Nils Kurt Erik Einar Grönberg, der var kendt under kunstnernavnet Einár, blev skudt og dræbt den 21. oktober på åben gade i Stockholm-forstaden Hammerby Sjöstad. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nils Kurt Erik Einar Grönberg er død. Brutalt dræbt med flere skud på klos hold af to maskerede mænd. Drabet, der skete for knap to uger siden i den velbjærgede Stockholm-bydel Hammarby Sjöstad, har sendt chokbølger gennem Sverige.

For den 19-årige skuddræbte mand var ikke hvem som helst. Under kunstnernavnet Einár var han kendt som en af de senere års absolut største succeshistorier i svensk musik.

Han havde millioner af streams på Spotify og havde vundet flere af de helt store priser ved både svensk P3 Guld og Grammis.

Men han var samtidig en kontroversiel stjerne. Bag det drengede ydre gemte sig en knægt med en barsk opvækst i et af Stockholms mest belastede boligområder, Dalen, i Gamla Enskede. Et område præget af brutal bandekriminalitet, der – ligesom i mange andre udsatte boligområder i Sverige – er eskaleret voldsomt i de senere år. Det var det liv, han kom fra. Det var det liv, han levede. Det var det liv, han rappede om i sine tekster. Og det var det liv, der i sidste ende blev hans død.

På den måde kom drabet måske alligevel ikke som verdens største overraskelse. Einár havde selv flere domme, rappede om at køre rundt med en ladt pistol og levede under konstante dødstrusler.

Einár var bare 15 år, da han fik sit gennembrud som rapper i Sverige. To år senere stod han bag årets mest streamede nummer, og siden fulgte flere af de helt store priser ved både svensk P3 Guld og Grammis. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Montgomery/TT/Ritzau Scanpix.

Sidste år blev den populære rapper på spektakulær vis kidnappet af den kriminelle Vårby-bande, der havde allieret sig med to andre af Sveriges mest populære rappere, Haval og Yasin. Begge sidder nu i fængsel for deres medvirken til kidnapningen. Einár var ugen efter drabet indkaldt til at vidne i en større retssag mod Vårby-banden.

Det lyder jo som amerikanske tilstande. Men det er ikke desto mindre virkeligheden i Sverige anno 2021.

I løbet af det seneste årti har vores naboland oplevet massive problemer med øget bandekriminalitet med udspring i diverse udsatte boligområder, og det har blandt andet ført til, at Sverige nu er blandt de lande i Europa med allerflest skuddrab pr. indbygger. Otte ud af ti af disse er banderelaterede, viste en rapport fra det svenske kriminalpræventive råd for nylig.

Mange af tidens største svenske rapnavne er netop vokset op i eller omkring disse rå og brutale parallelsamfund. Det er deres virkelighed, og det er den, de rapporterer fra. Præcis som vi tidligere har set det med den brutale amerikanske drill-hiphopscene, der i starten af 2010erne voksede ud af Chicagos hårdt belastede ghettoer.

Blod på hænderne

I Sverige diskuterer man lige nu, om det overhovedet kan forsvares at hylde og bakke op nogle rappere og en musikscene, som har så tætte forbindelser til hårdkogt bandekriminalitet.

»De, der er behjælpelige med at få musikken til at slå igennem, har blod på hænderne,« skrev den svenske politimand Martin Marmgren for nylig i et debatindlæg i Aftonbladet og fortsatte:

»Musikchefer og journalister er nødt til at holde op med at betragte gangsterrap som voldsom rebelsk underklassepoesi. Musikken glorificerer og bruges som et redskab til alvorlig kriminalitet, der hensynsløst rammer mennesker i hovedsageligt mindre bemidlede boligområder.«

Kritikken var især rettet mod Sveriges Radios P3. Kanalen spiller flittigt mange af de mest populære svenske gangsta-rappere og tidligere på året gav de rapperen Yasin priserne som Årets Artist og Årets Hiphop/R&B ved P3 Guld. Yasin, der altså på det tidspunkt sad varetægtsfængslet for sin medvirken til Einárs kidnapning.

»Det er ikke personens gerninger, vi hylder. Vi hylder en artist og musiker, som vi mener laver virkelig god musik,« lød forsvaret fra musikchefen i Sveriges Radio, Anna Karin Larsson, dengang.

Men selv efter mordet på Einár holder hun fast i, at musik er musik, og at man bør kunne adskille værk og kunstner.

»Det er ekstremt tragisk, at et ungt menneske bliver myrdet på den måde. Men som jeg har forklaret før, så udvælger vi musik med udgangspunkt i det musikalske. Vi har mange lyttere, der sætter pris på rap og hiphop som genre og derfor er det en del af vores musikmix«, udtalte hun til Världen Idag.

Vi ser det også i Danmark

Er den tætte sammenvævning af bandeverdenen og hiphopscenen et unikt svensk fænomen? Nej, men svenskerne er lige et mulehår foran. Det fortæller Kristian Karl, der er hiphopekspert og følger udviklingen tæt som skribent for Soundvenue.

»Vi ser bestemt samme tendenser herhjemme. Det sker måske bare ikke lige så voldsomt og blandt de allerstørste rappere på samme måde, som vi ser i Sverige. Det er jo en helt grotesk situation, at du har to af Sverige største rapstjerner, der er med til at planlægge kidnapningen af en tredje rapstjerne. Og at Einár nu er blevet brutalt likvideret. Det er bandekriminalitet på allerhøjeste plan på musikscenen. Det har vi ikke set i Danmark på helt samme måde.«

Ifølge Kristian Karl ville det svare til, hvis vi så lignende vanvid udspille sig blandt de allerstørste danske navne som Gilli, Sivas og Branco. Og der er vi trods alt ikke. Ikke desto mindre har der været en lang række opsigtsvækkende sager i det danske hiphopmiljø de seneste par år.

Der var det unge raptalent Shmur, som blev skuddræbt i forbindelse med en hashhandel, der gik i vasken. Der var den populære Vejle-rapper Jamaika, som tidligere på året fik en forvaringsdom på ubestemt tid efter trusler og knivoverfald. Og i en sag, der minder temmelig meget om Einárs kidnapning, cirkulerede der sidste år en video på sociale medier, hvor den millionstreamende rapper Carmon bliver slået og truet med kniv og økse af personer med tilknytning til Loyal to Familia.

Endelig er der en rapper som ATYPISK, der, udover at være fuldgyldigt medlem af rockerbanden Satudarah, også har tætte forbindelser til hele A-kæden i dansk hiphop. På hans album »A NIVEAU« fra 2019 var der således features fra både Gilli, Kesi, Benny Jamz og Branco.

Og så må vi heller ikke glemme, at lige præcis Branco selv var tæt på at miste livet, da han for tre år siden sad på passagersædet af en bil, der blev gennemhullet af kugler ved hans gamle blok i Albertslund.

Den danske rapper Branco er i følge hiphopekspert Kristian Karl et eksempel på, at kriminalitet og vold også er en del af det danske hiphopmiljø. Hitmageren var blandt andet tæt på at miste livet i en skudepisode for tre år siden og har desuden udgivet musik med flere svenske rappere, der er involveret i det svenske bandemiljø, heriblandt den nu afdøde Einár. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pressefoto.

»Det kan godt være, at man kan kigge mod Sverige og tænke: 'Fuck hvor er de sindssyge derovre'. Men det er altså ikke mere end et par skridt fra, at vi har nogle lignende tilstande herhjemme. Og Branco har både lavet et track med Yasin og et uudgivet track med Einar. Så længere væk er det heller ikke,« siger Kristian Karl.

Han mener, at der de seneste tre-fem år er sket en markant forråelse i det danske hiphopmiljø. Kriminaliteten, volden og konflikterne er en del af den virkelighed, der rapporteres fra. Og musikken ligger i visse tilfælde i lige forlængelse af de lyssky forretninger.

»Det er en ret opsigtsvækkende udvikling, når man tænker på, hvor længe dansk og svensk rap føltes ret uskyldigt. Det kan godt være, at der blev rappet om fester og bitches, men man følte i hvert fald ikke, at det var hårdkogte kriminelle. Det billede har ændret sig fuldstændig.«

Autenticitet har altid spillet en stor rolle i hiphop, men hvordan forholder du dig til, at man nu rent faktisk ser en masse af de største og mest hyldede navne have gang i decideret kriminalitet?

»Min grundlæggende holdning er, at man ikke skal censurere dem eller lukke munden på de her artister. Dybest set så er det jo musik, der skildrer en virkelighed, som de her mennesker kommer fra. Det er vigtigt, at det får lov til at eksistere. Men jeg har nok lagt den mere blåøjede idé om hiphopmusikken fra mig, hvor man tænker, at hiphop er en vej væk. At det altid er positivt og en succeshistorie, hvis en rapper fra et udsat kvarter klarer sig godt.

Man er nødt til at erkende, at det er musik, der i allerhøjeste grad glorificerer kriminalitet.«