Milliardudspil skal gøre hovedstaden til knudepunkt

Region Hovedstaden foreslår investeringer for 50 mia. kr. i en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg samt en ny motorvej og jernbane mellem Helsingør og Køge. Projekterne skal gøre hovedstaden til et internationalt trafikknudepunkt.

Foto: Scanpix
Hvis Danmark skal høste vækst og velstand, når den faste forbindelse over Femern Bælt åbner i 2018, bør der investeres over 50 mia. kr. i nye vej- og jernbaneforbindelser i hovedstadsområdet, så Storkøbenhavn bliver et veludviklet, internationalt trafikknudepunkt med Københavns Lufthavn Kastrup som det vigtigste centrum. Det er et af de store pejlemærker i en ny vækststrategi fra Region Hovedstaden, som ønsker, at der bygges en ny fast tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg til godt 32 mia. kr.

Derudover skal der – ud over en motorvej – bygges en ny jernbane for godstog samt regional- og intercitytog mellem Helsingør og Køge via Allerød og Høje-Taastrup – et samlet projekt til 19 mia. kr. Det vil frigøre tilstrækkelig med kapacitet på Øresundsbroen til højhastighedstog mellem Oslo, Stockholm, København og Hamburg via Københavns Lufthavn Kastrup.

Vil tiltrække virksomheder

Formålet med strategien er at skabe en konkurrencedygtig hovedstad, der kan tage kampen op med Hamborg og Stockholm og tiltrække nye internationale virksomheder og forskning. Samtidig vil borgerne i Storkøbenhavn også opleve en styrket mobilitet.

Regeringens såkaldte infrastrukturkommission har da også tidligere anbefalet, at der bygges nye vej- og baneforbindelser på tværs af hovedstadsområdet af hensyn til de voksende trængselsproblemer og klimaet.

»Det er vitalt, at hovedstaden bliver et stærkt knudepunkt. Ellers bliver Femernforbindelsen ikke nogen succes. Det vil også være med til at sætte fuld fokus på Kastrup Lufthavn. Foruden en international lufthavn med forbindelser til verdens store knudepunkter bliver København uinteressant at komme til. Og i så fald taber vi i den globale konkurrence,« siger formanden for Region Hovedstaden, Vibeke Storm Rasmussen (S), der med al respekt for udviklingen i det jyske beskylder trafikpolitikerne for at glemme de overordnede perspektiver.

Trafikforsker Per Homann Jespersen, Roskilde Universitet, kan godt se perspektiver i strategien: »Der skal ikke så forfærdelig meget mere gods på tog, før det begynder at knibe på Øresundsbroen. Og jeg tror, at Femern Bælt-forbindelsen vil give godstrafikken et ryk,« siger Per Homann Jespersen, der alligevel tvivler på, at projektet realiseres, da både motorvej og jernbane skal anlægges i den såkaldte Ring 5 korridor.
»Den løber igennem naturskønne områder, hvor befolkningen har de højeste gennemsnitsindtægter i Danmark. Og hvis projektet begynder at konkretisere sig, vil der komme massive protester over, at svensk gods skal køre dér,« siger Per Homann Jespersen.

Direktør i Terma A/S, Jørn Henrik Levy Rasmussen, som sidder i Vækstforum Hovedstaden for Dansk Industri, støtter strategien, da investeringer i infrastruktur er vigtige for erhvervslivet.

»Hovedstadsområdet bør være det lokomotiv, som sikrer vækst og udvikling til hele landet. Og metropolen Storkøbenhavn halter i virkeligheden efter områder som Hamburg og Stockholm. Derfor er det vigtigt at samle alle kræfter, der kan skabe fundamentet for vækst,« siger Jørn Henrik Levy Rasmussen.

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen synes, det er fint, at Region Hovedstaden tænker tanker om fremtiden. Men han forestiller sig, at milliardprojekterne tidligst kan realiseres et godt stykke efter 2020.

»Vi afventer en række strategiske analyser, som er sat i gang. Og vi er ikke kommet dertil, at vi konkret er begyndt at tænke på en ny forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Der er først perspektiv i sådan en forbindelse, når der er gennemført løsninger for trafikken i land. Hverken Helsingør-motorvejen eller Kystbanen kan tage mere trafik,« siger Kristian Pihl Lorentzen.