Vildt tankeeksperiment: Et bjerg af affald tårner sig op i København

En opsigtsvækkende video fra en grøn virksomhed viser »Danmarks højeste bjerg«. Det er fiktivt, men ifølge virksomheden bag tjener det en vigtig pointe.

 
Startupvirksomheden Kleen hub har lavet en video, der viser, hvor meget danskernes engangsaffald gennem ti år ville fylde. Video: Kleen hub Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Startupvirksomheden Kleen hub vil gerne øge bevidstheden om den store mængde affald, som danskerne smider ud.

Virksomheden har derfor lavet en opsigtsvækkende video, som viser, hvor meget danskernes brugte engangskopper og engangsemballage til fødevarer over ti år kan fylde, hvis man besluttede sig for at lave et bjerg af det.

Videoen kan ses øverst i artiklen.

I videoen har Kleen hub således visualiseret et bjerg, som de kalder »Danmarks højeste bjerg«, midt i København mellem vartegn som Marmorkirken, Christiansborg og Rosenborg Slot.

»Det er vigtigt at give folk noget visuelt for at hjælpe dem med at forstå problemernes faktiske størrelse,« siger Giuseppe Lanzafame, medstifter af Kleen hub og idémand bag kampagnen.

Det fiktive bjerg består af al det affald, der hvert år bortskaffes af danskerne. Kleen hub bruger officielle tal fra Miljøministeriet, som viser, at der hvert år bortskaffes 300 millioner engangskopper og 150 millioner stykker engangsemballage til fødevarer.

Hvis man ganger dette tal med ti, svarende til et forbrug på ti år, vil der være være nok affald til at lave bjerget, som vises i videoen.

Ifølge Kleen hub vil affaldsbjerget være 206 meter i diameter og højde og overgå Yding Skovhøj, Ejer Bavnehøj og Møllehøj, som er blandt Danmarks højeste punkter. Ifølge Kleen hub vil det fiktive bjerg desuden have en volumen på 2.400.000 kubikmeter.

Ud over at sætte fokus på mængden af affald ønsker Kleen hub med videoen at skabe opmærksomhed omkring virksomhedens eget digitale retursystem for emballage.