Vesterbro-formand i skarp kritik af rådhuset: »Man stikker folk blår i øjnene«

Der er flere parkeringspladser på vej til ny københavnsk bydel, end der var lagt op til.

Visualisering fra helhedsplan til Jernbanebyen. Første spadestik forventes taget i 2023. Fold sammen
Læs mere
Foto: COBE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da planerne for en helt ny bydel i København for et års tid siden blev lanceret, skortede det ikke på grønne visioner om en delvis bilfri bydel.

»I Jernbanebyen skruer vi ned for biltrafikken og op for moderne og grønne transportformer med delebilordninger, elbiler og fremtidens mobilitetsløsninger,« som der står på projektets hjemmeside.

I denne måned landede så en startredegørelse. Heri er politikerne på Københavns Rådhus blevet enige om rammerne for en lokalplan.

Men aftalen rummer langt flere parkeringspladser, end der var blevet stillet i udsigt.

Det vækker vrede hos formanden for Vesterbro Lokaludvalg, Thomas Egholm.

Han mener slet ikke, det giver mening at tale om bilfri bydel længere – og beskylder rådhuset for at løbe fra sine løfter.

Gør op med ideen om at begrænse privatbilisme

Forvaltningen havde foreslået, at man valgte en løsning, hvor mængden af parkeringspladser skulle være det halve i Jernbanebyen af, hvad der er normen i kommuneplanen.

Bygherrerne på projektet var uenige. De mente, at så få p-pladser ville være et problem og foreslog i stedet, at der kun skulle være 20 procent færre pladser end normen.

Det er ikke godt nok, lyder det fra den lokale udvalgsformand.

»Man gør ligesom op med, i hvert fald på det her område, ideen om at begrænse privatbilisme,« siger Thomas Egholm til VesterbroLIV.

»Man stikker folk blår i øjnene, når man påstår, at det er en delvis bilfri bydel. Med alle de parkeringshuse, der skal bygges, giver det slet ikke længere mening at tale om bilfri bydel.«

Til samme medie fortæller den socialdemokratiske ordfører Mette Reissmann, at den foreslåede reduktion af p-pladser, som forvaltningen lagde op til, simpelthen var for voldsom.