Venstre har udset sig »lavthængende frugt« på 200 p-pladser i parkeringsjagt og har kig på flere: »Situationen er fuldstændig uholdbar«

Venstre peger på en alternativ og midlertidig løsning på de store parkeringsproblemer i København, og ifølge forvaltningen kan der være mere at hente på den front. S hilser løsningen velkommen.

Parkeringsproblemerne er udtalte på Østerbro. Venstre håber at kunne give bilejerne i bydelen en hjælpende hånd ved at plukke en »lavthængende frugt«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er alt for svært at finde en parkeringsplads i København og især på Indre Østerbro.

Venstre på Københavns Rådhus foreslår derfor, at forvaltningen skal undersøge, om kommunen kan leje et stort antal parkeringspladser ved Biologisk Institut på Københavns Universitet. Ifølge partiet er det desuden ikke det eneste sted, hvor der er pladser at hente.

I forhold til det konkrete eksempel hævder Venstre, at instituttet råder over 200 pladser, der som regel er ledige i aften- og nattetimerne. Disse kan benyttes af beboere i nærområdet, fra de kommer hjem fra arbejde til eksempelvis klokken 8 næste morgen, mener Venstre.

»Situationen er fuldstændig uholdbar. Derfor skal vi skaffe flere parkeringspladser, og det her er en billig og enkel måde at gøre det på. For det kræver hverken, at vi bygger nyt eller fjerner nogle grønne arealer,« siger Jens-Kristian Lütken (V), medlem af Teknik- og Miljøudvalget.

Biologisk Institut ligger mellem Ydre Nørrebro og Indre Østerbro, og Venstre håber derfor, at et eventuelt lejemål af de 200 parkeringspladser blandt andet kan hjælpe beboerne på Indre Østerbro, som kæmper med at finde en parkeringsplads efter arbejde.

Indre Østerbro er nemlig bare et af de steder i byen, hvor der bliver solgt flere parkeringslicenser, end der rent faktisk er parkeringspladser. På Indre Østerbro har kommunen konkret solgt 10.350 licenser, mens der kun er 9.918 offentlige parkeringspladser.

Pladserne skal derfor være forbeholdt de beboere, som har en parkeringslicens og derfor allerede betaler for at parkere i byen,

»Vi ved, at rigtig mange beboere kører rundt i enormt lang tid og leder efter en p-plads, når de har fået fri. Så det er for at komme den hersens cirklen-rundt til livs, at vi nu foreslår at undersøge muligheden for leje disse parkeringspladser,« siger Jens-Kristian Lütken.

På Indre Østerbro mangler der dog over 200 pladser, og dertil kommer vejarbejde, der også stjæler en del pladser.

I vil skaffe 200 pladser med dette forslag. Hvor mange vil dette forslag reelt hjælpe?

»Det giver i hvert fald mulighed for, at der er 200 beboere yderligere, som kan finde en plads. Men det er rigtigt, at vi skal finde nogle mere langsigtede løsninger. Her foreslår vi underjordiske parkeringsanlæg, men det tager rigtig, rigtig lang tid, hvorimod dette forslag er en af de lavthængende frugter,« siger Jens-Kristian Lütken.

Mere at komme efter

Venstre-politikeren mener samtidig, at forslaget er et eksempel på en tilgang, som Københavns Kommune bør gøre mere brug af i fremtiden.

Jens-Kristian Lütken henviser til et svar udarbejdet af Teknik- og Miljøforvaltningen, der skriver, at der kan være arealer tilhørende private virksomheder, hvor kommunen kan leje sig ind og tilbyde en parkeringsplads til borgere med parkeringslicens:

»Mange virksomheder har ledige parkeringspladser stående. Her skal vi være mere kreative fra forvaltningens side og spørge virksomhederne, om vi kan leje dem. Der vil selvfølgelig være nogle tilfælde, hvor det ikke kan lade sig gøre, men vi bør i hvert fald undersøge det.«

Ifølge forvaltningen er der de seneste år ikke truffet politisk beslutning om at undersøge muligheden for at indgå aftaler om offentlig adgang til andre offentlige eller private parkeringspladser.

Forvaltningen oplyser yderligere, at den ikke har mandat til at opsøge og indgå aftaler om adgang til private parkeringspladser. Det vil kræve en politisk beslutning.

S positivt stemt

Den beslutning er Venstre klar til at tage, og det samme er Socialdemokratiets politiske ordfører i København, Jonas Bjørn Jensen:

»Vi synes, at det er en rigtig god idé, at vi tænker kreativt på parkeringsområdet. Vi skal kigge på alle muligheder, og derfor stiller vi os positivt over for Venstres forslag.«

Partiets overborgmesterkandidat, Sophie Hæstorp Andersen, har tidligere foreslået at nedlægge hver tredje gadeparkeringsplads i byen. Det svarer til 42.000 pladser. Derfor håber Jonas Bjørn Jensen, at nogle af de nedlagte p-pladser eksempelvis kan genopstå på private arealer, der kun bliver brugt i dagtimerne:

»Vi mener, at der er et behov for, at vi undersøger, hvad der samlet set er af muligheder for at gøre nogle ting som disse i København. På den måde kan gadeparkeringspladserne forhåbentlig genopstå andre steder, så vi kan få plads til andre ting i gadebilledet som udeservering, flere træer og mere cykelsti.«

Men kommer vi ikke til at være lige vidt, hvis I fjerner 42.000 parkeringspladser?

»Hvis vi flytter en parkering fra gade til et andet areal, vil vi få meget mere plads der, hvor vi bor. Det vil være et kæmpe løft for byen, for vi vil få plads til andre ting. Så er der en særskilt diskussion om, hvor meget parkering der skal være,« siger han og fortsætter:

»Her er det vigtigt at huske, at der er præcis lige så mange biler i København, som der er plads til. Så hvis vi laver flere p-pladser, kommer der flere biler, og det ønsker vi ikke. Men vi anerkender stadig, at mange har behov for en bil. Så der skal selvfølgelig være biler, men vi bliver nødt til at skele til, hvor meget bilerne fylder.«

Hør også: Den socialdemokratiske spidskandidat, Sophie Hæstorp Andersen, vil sløjfe 42.000 p-pladser i København: