Værre end London og Paris: Mængden af sundhedsskadelige partikler i Københavns metro kommer bag på forskere

På trods af at Cityringen har været i drift i mindre end fire år, er de underjordiske tog formentlig det sted i Københavns offentlige rum, hvor du udsættes for den mest koncentrerede luftforurening.

Ifølge Steffen Loft, professor i miljømedicin ved Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet, kan partiklerne i Københavns Metro have betydning for sundheden – men det vil kræve yderligere forskning at fastslå. Rune Øe (arkiv)

Da de satte sig for at måle partikelforureningen i Københavns metro, havde de forventet at finde en vis koncentration af sundhedsskadelige partikler.

Lignende undersøgelser har påvist det samme i London, Paris og Stockholm.

Alligevel blev forskerne fra Københavns Universitet og Aarhus Universitet overraskede over omfanget.

Der er nemlig en kraftigt forhøjet koncentration af sundhedsskadelige partikler i metroen, der hver uge benyttes af to millioner passagerer. Det skriver Politiken på baggrund af en videnskabelig artikel trykt i tidsskrift Environment International.

Forskerholdet målte i foråret 2021 partikelforureningen på 14 udvalgte metrostationer. De har dertil kørt rundt i de underjordiske toge med en mobil måler bundet om overarmen.

Konklusionen: »Systemet er overraskende forurenet på trods af dets nylige konstruktion.«

Dermed er metroen formentlig det sted i Københavns offentlige rum, hvor man udsættes for den mest koncentrerede luftforurening.

Iværksætter »ekstraordinær vask«

Det højeste niveau fandt forskerne på Cityringen, der åbnede i 2019. Togene løber kun under jorden, hvor luften ikke i samme grad skiftes ud, når dørene åbner.

I Cityringen er koncentrationen af partikler ifølge forskerne 20 gange større end ved H. C. Andersens Boulevard, som ellers går for at være et af de mest forurenede steder i hovedstaden.

Også Steffen Loft, professor i miljømedicin ved Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet, som ikke har været involveret i projektet, er overrasket.

»De her niveauer er i den absolut højeste ende af, hvad man ser i metrosystemer, og det er overraskende, at man ikke har kunnet begrænse koncentrationen i en metro, der er så ny. Cityringen blev jo åbnet i 2019,« siger han til Politiken.

Ifølge professoren kan jernpartikler have betydning for sundheden hos passagerer såvel som ansatte i metroen – men det vil kræve yderligere forskning at fastslå, understreger han.

Metroselskabet har nu iværksat en »ekstraordinær vask« af hele systemet – og har skærpet opmærksomheden mod partikelforurening.