Storkøbenhavnsk festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge

Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med den storkøbenhavnske festarrangør ToppCPH.

Arrangørerne lokkede også med »billig bar til billige priser«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke tilladt at forbinde markedsføring af alkohol sammen med børn og unge.

Man må heller ikke opfordre dem til at drikke.

Derfor har Alkoholreklamenævnet udtalt kritik af ToppCPH, der arrangerer fester i hovedstadsområdet.

Det skyldes, at arrangørerne skulle have markedsført sine konkurrencer og arrangementer på en måde, hvor de har opfordret unge under 16 år til at indtage alkohol, hvilket ikke er tilladt.

De hæfter sig blandt andet ved formuleringer i tre opslag på Instagram, hvor ToppCPH promoverer en konkurrence og to fester i Skovlunde vest for København.

Det ene tema er »lyskrydsfest«. Det andet tema er »engle og dæmoner«, hvor festarrangørerne havde skrevet, at det var op til gæsterne at vise, hvorvidt de er »en uskyldig engel eller fræk dæmon«.

Screenshot af ToppCPH. Kilde: Alkoholreklamenævnet Fold sammen
Læs mere

Her stod der, at »man er velkommen, hvis man bliver 16 i år 2022. Dog skal vi se det på id«.

Arrangørerne lokkede også med »billig bar til billige priser«.

Ifølge formand for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas, er »det meget alvorligt, at vi ser tilfælde, hvor erhvervsdrivende tilsidesætter etik og ansvar«.

»Erhvervsdrivende skal indrette markedsføringen af alkohol, så der ikke sendes forkerte signaler til de unge om alkoholindtagelse, og derfor er det kritisabelt, at der markedsføres alkohol målrettet unge helt ned til 15 år,« lyder det i pressemeddelelsen.

Screenshot af ToppCPH. Kilde: Alkoholreklamenævnet Fold sammen
Læs mere

Her fremgår det også, at nævnet vil holde ekstra øje med ToppCPH.

Festarrangørerne mener dog ikke, at de har overtrådt retningslinjerne. I afgørelsen fremgår det, at ToppCPH i et høringssvar har hæftet sig ved de screenshots, Alkoholreklamenævnet har vedlagt sin orientering om klagen.

ToppCPH understreger, at der er tale om private, lukkede sider på Instagram, der kræver godkendelse at komme ind på.

Alkoholreklamenævnet bemærker dog i sin afgørelse, at det har været muligt for nævnet at tilgå markedsføringsmaterialet på Instagram uden forudgående godkendelse. Derfor vurderer nævnet, at opslagene er tilgængelige for alle brugere af Instagram.

Screenshot af ToppCPH. Kilde: Alkoholreklamenævnet Fold sammen
Læs mere

ToppCPH påpeger, at det tydeligt fremgår, man ikke må medbringe alkohol til festerne, men hvis »dette kan mistolkes, så beklager ToppCPH«, der fremover vil være mere opmærksomme på deres opslag.

Alkoholreklamenævnet har opfordret Forbrugerombudsmanden til at vurdere sagen efter markedsføringslovens regler.