Statsgaranteret fif til bilister på Hillerødmotorvejen: Sådan foretager du den perfekte indfletning

Vejdirektoratet er klar med en kampagne, der skal lære bilister at flette rigtigt ind der, hvor Hillerødmotorvejen bliver til motortrafikvej.

I myldretid og tæt trafik er der risiko for kø der, hvor Hillerødmotorvejen bliver til motortrafikvej. Arkivfoto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kræver sin bilist at flette rigtigt ind – eller ud – i trafikken.

Ikke mindst der, hvor Hillerødmotorvejen nord for København ved Allerød stopper og bliver til motortrafikvej.

Her er der i særdeleshed i myldretiden tæt trafik eller ligefrem kø.

Men nu kommer Vejdirektoratet med et fif til, hvordan bilisterne på motorvejen kan lave den helt rigtige indfletning, så de slipper for sneglefart eller kø ved Hillerødmotorvejens Forlængelse, som direktoratet kalder den.

Forlængelsen er en såkaldt 2+1-landevej med henholdsvis et eller to spor.

Fiffet er ganske enkelt, og bilister møder det i form af store skilte sat op i vejkanterne og på broerne frem mod afslutningen af motorvejen.

Og fiffet? Bilister skal først flette ind, når de er helt fremme ved afslutningen af motorvejen.

»Det vil«, hedder det, »forøge kapaciteten, hvor vejen går fra to til ét spor«.

»Undersøgelser peger på, at når trafikken er tæt, vil en trafikantadfærd, hvor alle foretager en sen indfletning, give en øget kapacitet på op imod fem procent. Det lyder måske ikke af meget, men det kan være med til at udskyde det punkt, hvor vi går fra tæt trafik til egentlig kø,« siger ingeniør Kristian Skoven Pedersen fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse:

»Det kan i sidste ende medføre mærkbare forbedringer på rejsetiden, hvis en tilpas stor andel af trafikanterne følger anvisningerne.«

Snyd i trafikken

Ingeniøren erkender, at opfordringen om at vente med at flette kan stride mod mange trafikanters opfattelse af god trafikkultur.

»Der er ingen tvivl om, at mange trafikanter nærmest opfatter det, som om man snyder lidt i trafikken, hvis man kører helt frem til vejens afslutning, før man fletter ind, men det er altså ikke tilfældet. I perioder med tæt trafik er der rigtig god ræson i at vente med at flette, indtil man er helt fremme ved sporbortfaldet. Det gavner den generelle trafikafvikling,« fortæller han.

Vejdirektoratet omtaler selve flettemetoden som ganske enkel.

»Man skal simpelthen skiftes til at flette ind fra hver vognbane, én efter én,« lyder det.

Eller, som Kristian Skoven Pedersen formulerer det:

»Huskereglen er simpel: Flet som en lynlås.«

Ifølge en netop indgået transportaftale i Folketinget bliver der afsat 900 millioner kroner til at erstatte motortrafikvejen med en motorvej.