Alt for mange får stjålet deres cykel, og politiets indsats mod cykeltyverier har længe været haltende.
Så kontant er meldingen fra SFs retsordfører, Karina Lorentzen Dehnhardt, der ønsker at modarbejde tendensen med de mange cykeltyverier. Hun vil samtidigt sikre, at den retlige og forsikringsmæssige situation bliver forbedret for borgerne, hvis uheldet alligevel er ude, og cyklen bliver stjålet.
SF har derfor udarbejdet et udspil med fire tiltag, der skal sætte en stopper for de mange cykeltyverier.
De fire tiltag angår helt konkret etableringen af et digitalt stelnummersystem, en ny strategi for såkaldt herreløse cykler og en styrkelse af politiets efterretningsarbejde, når det kommer til cykeltyverier, mens partiet også mener, at erhvervsminister Simon Kollerup (S) bør gå i dialog med forsikringsselskaberne for at sikre, at deres tilbud til forsikringer af cykler matcher markedet.
»Jeg synes, det er enormt krænkende, og derfor er vi nødt til at se på, hvad man kan gøre for at mindske problemet,« siger Karina Lorentzen Dehnhardt.
For nogle år siden fik hun selv stjålet en cykel, der stod parkeret ved Christiansborg, så hun ved af erfaring, hvor »irriterende« det kan være. Det er dog ikke indignation over hendes egen oplevelse med at komme ud til et tomt cykelstativ, der får SFs retsordfører til at sige fra nu.
»Der bliver stjålet cykler alle steder. Det er et stort problem, fordi det for mange er det primære transportmiddel, og nu har det nået et niveau, hvor det er enormt indgribende i den enkeltes hverdag. De mange cykeltyverier er også et kæmpe problem, når det kommer til at få folk til at hoppe op på cyklen fremfor at bruge en bil,« siger hun.

Hver femte har fået stjålet en cykel
Berlingske kan fredag beskrive, hvordan hver femte københavner selv angiver, at de har fået stjålet en cykel inden for de seneste 12 måneder.
Tallene stammer fra København Kommunes årlige Tryghedsundersøgelse, hvor det også fremgår, at knap to ud af tre københavnere er bange for at få stjålet deres cykel. Det gør cykeltyverier til den form for kriminalitet, som befolkningen er mest bekymret for i Københavns Kommune.
Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, kalder politiets opklaringsprocent for »ekstremt lav«, og mener, at de mange tyverier er »krænkende for retssikkerheden«, fordi mange borgere vil stå med oplevelsen af, at »politiet er ligeglade«.
Et marked for stjålne cykler
Det fremgår af SFs udspil, at København stod for 39,1 procent af samtlige anmeldelser af cykeltyverier i hele landet i perioden fra 2018 til 2020. Samtidigt viser tal fra Justitsministeriet, at opklaringsprocenten hos Københavns, Vestegnens og Nordsjællands Politikreds er 0,5 procent.
Hos SF mener man, at den lave opklaringsprocent er udtryk for, at cykeltyverierne er et nedprioriteret område hos politiet, og det er ikke uden konsekvenser. Nedprioriteringen har nemlig skabt et marked for stjålne cykler, fordi risikoen for at begå den form for kriminalitet er forholdsvis lav, mens efterspørgslen på billige cykler er høj.
SF vil derfor have politiet til at opprioritere efterforskningen af denne form for kriminalitet, og det kan blandt andet ske gennem en etablering af et nyt stelnummersystem, der også er et af de fire tiltag.
»Når man kan slippe afsted med at handle med stjålne cykler og få dem ud af landet, så er det jo, fordi der ikke er et digitalt stelnummerregister, hvor man slår ejeren op og ser, hvem der ejer den pågældende cykel. Det er klart, at der altid vil være nogen, der vil forsøge at omgå et stelnummersystem, men vi er nødt til at gøre noget for at få hullet lukket,« siger retsordføreren.

Manglende spor
Fra Københavns Politi lyder det fredag, at mange cykeltyverier aldrig bliver efterforsket, fordi politiet ikke har nogen spor at gå efter.
I stedet for at gå ned i de enkelte sager bruger politiet ifølge vicepolitiinspektør Jesper Bangsgaard primært kræfterne på den organiserede cykelkriminalitet, hvor folk stjæler mange cykler og sælger dem videre som hælervarer.
»Det er dem, vi gerne vil have ram på, for det er der, vi føler vores ressourcer bliver bedst udnyttet,« siger han og tilføjer:
»Jeg synes, vi gør rigtig, rigtig meget for at få fat i gerningsmændene. Så længe der bliver stjålet cykler, er det jo ikke tilstrækkeligt, men man er nødt til at få afstemt forbrug mod de ressourcer, der er til rådighed«.
