Kunne Dansk Folkeparti finde på at trække sin støtte til Lynetteholm?
Næppe, måtte man forstå på daværende transportordfører Hans Kristian Skibby, da han udtalte sig om byggeprojektet på DFs medie DitOverblik.dk.
Nu melder han og fem andre udbrydere af partiet ud, at de er imod Lynetteholm, selvom de alle stemte for projektet i 2021.
Hvorfor? Partidisciplin, lyder det.
Udover Hans Kristian Skibby er der tale om de tidligere DF-profiler Bent Bøgsted, Lise Bech, Liselott Blixt, Karina Adsbøl og Marie Krarup, der alle forlod partiet, efter at Morten Messerschmidt besejrede modkandidaterne Martin Henriksen og Merete Dea Larsen i kampen om formandsposten.
»Jeg har forhandlet samtlige delelementer af transportaftalen, hvor Lynetteholm indgik. Jeg måtte pligtskyldigt forfølge det, der var flertallets holdning i DF. Jeg mente selv, man skulle sige nej til Lynetteholm, men det var der ikke flertal for,« siger Hans Kristian Skibby, der taler på vegne af de seks tidligere DFere.
Modstanden skyldes både de miljømæssige konsekvenser, byggeprojektet har ført med sig, men også økonomien i det samlede projekt med byggeri af øen, metro, Østlig Ringvej og byudvikling.
»Lynetteholm er ikke til fordel for København og nabokommunerne op langs Køge Bugt,« mener han.
Milliardprojektet, der blev dyrere
Den store, kunstige halvø Lynetteholm skal etableres af jord fra de mange byggeprojekter i og omkring hovedstaden i de kommende år.
Derudover skal den fungere som stormflodssikring af den nordlige ende af Københavns havn. Det har indtil videre været udgangspunktet, at selve etableringen af Lynetteholm i sidste ende vil koste 2,5 milliarder kroner.
Berlingske kunne i sidste uge afsløre, hvordan nye budgetberegninger fra hovedstadens byudviklingsselskab By & Havn viste, at den samlede pris nu ligger på 3,4 milliarder kroner.
Forklaringen var ifølge By & Havn den øgede aktivitet i kølvandet på coronapandemien og krigen i Ukraine, hvilket betyder både stor efterspørgsel på kvalificerede entreprenører og stigende råvarepriser, især på stål. By & Havn fastholder dog, at økonomien hviler i sig selv, når det kommer til etableringen af Lynetteholm.
Derudover har både den svenske regering og en række kommuner kritiseret, at der efter planen skulle flyttes cirka 2,5 millioner ton slam fra havbunden ved Lynetteholm ud til Køge Bugt.
Forsvarede projekt, han ikke støtter
Hans Kristian Skibby sagde til DitOverblik.dk, at Dansk Folkeparti stemte ja til første etape af Lynetteholm af en særlig årsag:
»Vi mener projektet har et stort udviklingspotentiale, der kan gavne udviklingen i København.«
Hans Kristian Skibby, mener du fortsat, at Lynetteholm et »udviklingspotentiale, der kan gavne udviklingen i København«?
»Hvis man kigger isoleret på, at der kommer et nyt byområde til København, hvor der kan bo mange tusinde mennesker, så vil det selvfølgelig have et udviklingspotentiale,« siger han og uddyber:
»Man skal tænke på, hvor mange penge der bliver kastet ind i projektet, selvom man kunne etablere de samme boliger og arbejdspladser andre steder i hovedstadsområdet, eksempelvis nede langs Køge Bugt.«
Selvom Lynetteholm-projektet allerede blev præsenteret i 2018, mener Hans Kristian Skibby ikke, at DF-udbrydernes udmelding kommer for sent.
Var nødt til at følge flertallet
Som daværende transportordfører var Hans Kristian Skibby en af nøglepersonerne, da det kom til DFs rolle i tilblivelsen af projektet.
Synes du selv, du er en troværdig politiker, hvis du har stemt for noget, du ikke selv synes er en god idé?
»Det gør jeg bestemt, for jeg går ind for parlamentarisme. Når jeg var i mindretal i min egen folketingsgruppe, så er jeg nødt til at følge flertallets indstilling. Hvis man ikke har den evne som politiker, så kommer man ikke ret langt i politik,« mener Hans Kristian Skibby.
Men der er også vælgere, der netop har stemt på dig. Vred DF armen om på dig, siden du ikke ville stå ved din egen holdning og stemme imod projektet?
»Når man er med i et parti, så bliver man også nødt til at følge partiets politik. Jeg vil ikke som ordfører stå og modarbejde mit eget partis politiske linje.«
Hvordan føltes det at forsvare et projekt, man ikke selv bakker op om?
»Der vil altid være sager, hvor man ikke er enig med sit eget parti,« siger Hans Kristian Skibby.
Hvad regner I med at få ud af det her?
»Vores melding rykker ikke noget i forhold til Lynetteholms tilblivelse. Jeg vil gerne have, at vi ikke påtager os ansvaret for andet end første etape,« siger Hans Kristian Skibby.
Efter planen skal Lynetteholm stå færdigt i 2070.




