Antallet af elbiler vokser og vokser – og det gør behovet for opladning også.

Derfor skal en ny beregner hjælpe beslutninger om ny ladeinfrastruktur bedre på vej.

Den viser nemlig, hvor mange offentligt tilgængelige ladepunkter der bliver brug for i fremtiden i hver af landets kommuner. Et ladepunkt er det samme som et ladestik eller der, hvor elbilen kan lade.

Beregneren skal gøre det nemmere for kommunerne at lave et udbud, der sikrer nye ladere, siger Søren Jakobsen, der er analysechef hos brancheorganisationen Dansk e-Mobilitet, til sn.dk.

Det er skabt på baggrund af forskningsprojektet FUSE fra Frederiksberg Kommune, som arbejder med at udvikle innovative ladeløsninger med udgangspunkt i hovedstadskommunen.

Selvom udviklingen er godt på vej, og der kommer flere og flere elbiler, er der stadig markant flere elbiler end ladepunkter. Der har længe været en målsætning om, at der skal være en million el- og hybridbiler på de danske veje i 2030, og derfor skal kommunerne sørge for både at etablere og drive kommercielle ladestandere, som alle har adgang til.

Lige nu er der 15.000 ladepunkter, men der bliver behov for 67.000 styk med målsætningen om en million biler, skriver sn.dk.

Og ifølge Søren Jakobsen står der »en hel branche klar«, som gerne vil sætte ladepunkter op på deres regning.

»Kommunerne har pligt til at opføre ladestandere ved deres egne bygninger, og mange starter med at lave det, som man har pligt til ifølge loven, men vi kunne godt tænke os, at kommunerne brugte beregneren til at undersøge, hvor behovet for ladepunkter er størst og så begynde der,« siger Søren Jakobsen til mediet.

Beregneren er en del af en rapport fra Hybrid Greentech, Dansk e-Mobilitet, COWI og DTU, og her konkluderer de, udbuddet af lynladepunkter i Danmark vokser hurtigt i øjeblikket – hvilket er en »god nyhed« for elbillejerne.

»Det er dog vigtigt at denne udrulning fortsætter for at tilfredsstille det stigende behov frem mod 2030,« lyder det i rapporten.

En oversigt fra lokalmediet viser, at der lige nu mangler 9.000 ladestandere bare i Nordsjælland, hvis man skal kunne følge med udviklingen.