Se kortet: Her skal Københavns 100 nye parkeringspladser til eldelebiler være

1.000 nye parkeringspladser til eldelebiler er på vej i København de kommende år – og nu ved vi, hvor de første 100 skal være.

De 100 dedikerede parkeringspladser er første del af de eldelebilpladser, som er en del af budgetaftalen for 2023. I 2024 skal der oprettes 300 pladser og 600 pladser i 2025. Mathias Eis

Bus, cykel, metro og tog er ikke altid tilstrækkeligt, når man bevæger sig rundt i København.

Derfor skal der oprettes 100 dedikerede parkeringspladser til eldelebiler nær trafikknudepunkter i hele hovedstaden.

Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

De 100 dedikerede parkeringspladser er første del af de eldelebilpladser, som er en del af budgetaftalen for 2023. I 2024 skal der oprettes 300 pladser og 600 pladser i 2025.

Hensigten er at gøre det let og attraktivt at bruge den kollektive transport og så have en bil inden for rækkevidde, når der er behov for det.

Og det glæder teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL)

»Vi skal have nedbragt bilejerskabet i København, og det gør vi blandt andet ved at fremme delebiler, så københavnerne ikke behøver at have hver deres bil,« siger borgmesteren i en pressemeddelelse:

»Ved at oprette dedikerede parkeringspladser til de elektriske bybiler ved trafikknudepunkter gør vi det let at kombinere kollektiv transport og delebiler. Dermed mindsker vi behovet for at eje egen bil i København, og det er jeg godt tilfreds med,« tilføjer Line Barfod.

Eldelebiler bliver tænkt ind som et supplement til den kollektive transport, når Københavns Kommune opretter 100 dedikerede parkeringspladser nær trafikknudepunkter i hele byen.

De første dedikerede parkeringspladser til eldelebiler er allerede oprettet på Østerport Station, Amager Strand, Bispebjerg Station og på Vibenshus Runddel Station.

Teknik- og miljøborgmesteren har et mål om, at en tredjedel af samtlige parkeringspladser i København skal konverteres til delebilpladser, mens en tredjedel skal nedlægges og bruges til andre formål som cykelparkering, opholdsarealer og bedre forhold for biodiversitet.

På nuværende tidspunkt må delebilsklubberne Green Mobility, SHARE NOW, LetsGo, Hyre, Kinto, GoMore anvende pladserne.

Et flertal har i budgetaftalen for 2023 også afsat midler til at konvertere 2.000 traditionelle parkeringspladser til dedikerede elbilpladser i perioden 2023-2025.