Børn, der leger med vand i de varme sommermåneder.
Flere tusind kvadratmeter til frit brug for offentligheden.
En stor plads med vandkunst og blå brosten. Og så en lille café.
Det er, hvad en ny plads midt i København skal indeholde, hvis det står til Mærsk. I dag kan planerne komme et skridt tættere på.
Rederigiganten har selv storstilede planer om at forny sit hovedkvarter og vil i den forbindelse gerne forære den nye plads til københavnerne, som skal hedde »Den Blå Plads«.
Før byggeplanerne og den nye plads kan blive til virkelighed, skal lokalplanen dog for området godkendes af byens politikere, når projektet mandag er på dagsordenen i teknik- og miljøudvalget.

Siden 1979 har Mærsk haft hovedkvarter på Esplanaden, som ligger i det populære Frederiksstaden, hvor de kongelige har til huse på Amalienborg. Men rederiet vil gerne udvide og lave om, fordi det vokser og vokser i antallet af medarbejdere.
Derfor købte de nabogrunden, Amaliegade 44, i 2020 for flere hundrede millioner kroner. Den bygning skal rives helt ned, for at de nye planer kan lade sig gøre.
Her kan du se, hvordan Amaliegade 44 ser ud i dag – og hvordan bygningen kan komme til at se ud.
Det vil betyde, at Mærsks hovedkvarter kommer til at fylde næsten dobbelt så meget som i dag. Men med den nye plads vil rederiet gerne give noget tilbage til byen, siger koncerndirektør Caroline Pontoppidan til Politiken.
Avisen har spurgt ind til valget af blå brosten, fordi Mærsk har sin egen karakteristiske blå farve. Tegnestuen Dorte Mandrup, der står bag projektet, afviser, at der skal være »Mærsk-farvede« brosten på den offentlige plads.
»Der kommer sten, der skal give et spil, men det har ikke noget som helst med Mærsk at gøre. Vi blander gamle brosten med reflekterende elementer, vand og lys. Det bliver ikke et branding-exercise«, siger Noel Wibrand til Politiken.
Når nu grunden er købt, og forslaget til lokalplanen ligger klar, venter Mærsk blot på, at kommunen giver grønt lys. Hvis teknik- og miljøudvalget nikker ja til lokalplanen, skal den derefter forbi økonomiudvalget og til sidst Borgerrepræsentationen.
Står det til Mærsk, skal bygningen og pladsen være klar i 2026.