Det er ofte samme fremgangsmåde, svindlere benytter sig af, når de forsøger at snyde borgere.
Nogle svindlere ringer op og udgiver sig for at være fra en myndighed såsom Skat eller sågar politiet, og ofte beder svindlerne ældre mennesker om at overføre et større pengebeløb til en bankkonto. Anledningen er, at svindlerne vil »hjælpe« offeret med, at pengene ikke forsvinder fra den ældres konto.
I 2018 modtog Nordsjællands Politi færre end 100 anmeldelser om kontaktbedrageri fra borgere, der var forsøgt svindlet, mens politiet i år allerede har modtaget over 600 anmeldelser, oplyser politikredsen til TV 2 Lorry.
Politiet understreger, at myndigheder eller banker aldrig vil ringe op og bede om, at man skal overføre penge. Og selvom det nummer, som der ringes fra, kan være et kendt politinummer – et telefonnummer, der typisk ender på 1448 – bør borgere være skeptiske, når de modtager et uventet opkald.
Derudover opfordrer politiet til, at man hjælper ældre borgere, man kender, så denne form for bedrageri bliver imødegået.
»Vi har et håb om, at børn vil rådgive ældre forældre. At de tager kontakt til forældrene og siger »hør nu her, hvis der her sker sådan noget her, så kontakt os og lad os tale om det, inden I overfører penge«,« siger Svend Foldager, der er politiinspektør ved Nordsjællands Politi.