Det kan blive dyrere for bilister at suse rundt i hovedstadens gader.
Det står klart, efter at den såkaldte Eldrup-kommission fredag har fremlagt sin nye delrapport. Kommissionen hedder officielt Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, og den har til opgave at regne på, hvordan danskernes kørsel kan blive mere miljøvenlig.
I rapporten foreslår kommissionen at indføre en trængselsafgift i miljøzonerne, der dækker Københavns samt Frederiksberg Kommuner.
Trængselsafgiften kan se ud på to forskellige måder. I rapporten lægger man op til enten en minut- eller en dagsmodel.
I minutmodellen skal brugere af person- og varebiler betale afgift for hvert minut, de kører i miljøzonen. Satsen er 45 øre pr. minut i myldretiden og 20 øre pr. minut uden for myldretiden – det vil sige uden for tidsrummene kl. 7.00 til 9.00 og kl. 15.00 til 17.00. En lastbil skal tilsvarende betale 1,8 og 0,8 kroner pr. minut.
I dagsmodellen skal brugere af person- og varebiler betale 20 kroner for at kunne køre ubegrænset i miljøzonen i en periode på 24 timer. Hvis brugeren alene kører uden for myldretiden – det vil sige uden for tidsrummene kl. 7.00 til 9.00 og kl. 15.00 til 17.00 – betales det halve, altså ti kroner. En lastbil skal tilsvarende betale 80 eller 40 kroner pr. dag.
Fælles for begge modeller er, at de gælder al kørsel i miljøzonen, og man skal derfor betale, uanset om ens køreture starter i eller uden for zonen.
Rapporten konstaterer, at en minutbaseret model alt andet lige vil beskatte trængsel mere målrettet end en dagsmodel. Det bunder i, at den minutbaserede model afhænger af både tidspunkt og omfang af kørslen, mens dagsmodellen kun tager højde for tidspunkt.
Selve betalingen skal ske på en hjemmeside eller via en app inden for et givent tidsrum efter kørslen, foreslår rapporten. Det skal desuden ske ud fra et selvdeklareringsprincip.
Kommissionen udkom med sin første delrapport i september, hvor man blandt andet foreslog at lade priserne på benzin og diesel stige med en krone pr. liter.