Regionsrådsformand vil hente hjælp udefra til at undersøge mislykkede 112-opkald

Regionsrådet skal tirsdag aften vedtage et kommissorium for en tilbundsgående undersøgelse af 112. I den forbindelse foreslår regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S), at en udefrakommende ekspert på akutområdet er med.

 
Region Hovedstadens Vagtcentral har et stort problem med mistede opkald, i videoen her får du et overblik over, hvad det betyder for dig, når du ringer 112. Grafik: Kristian Stauning Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Region Hovedstaden skal have hjælp udefra i deres undersøgelse af de mange mislykkedes 112-opkald.

Det mener regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) ifølge en pressemeddelelse.

Forretningsudvalget i Region Hovedstaden fik den 14. september en mundtlig orientering om situationen i 112 af direktør i Akutberedskabet Freddy Lippert, og politikerne drøftede herefter, hvordan en undersøgelse af de forhold, der er beskrevet i en række artikler i Berlingske, skal foregå.

Beslutningen skal endeligt vedtages på regionsrådsmødet på tirsdag.

»Vi tager historierne om forsinkede opkald til 112 meget alvorligt, og vi skal lynhurtigt have klarlagt sagen, så vi ved, hvad vi skal handle på politisk. Derfor er arbejdet med at indsamle data og undersøge sagen gået i gang. Og jeg lægger op til, at vi får en ekstern ekspert til at hjælpe os med at stille de rigtige spørgsmål, og udfordre os på det, vi gør,« lyder det fra Lars Gaardhøj (S) i pressemeddelelsen.

Tusindvis af mislykkedes opkald

Meldingen kommer efter at 30 nuværende og tidligere medarbejdere fra Region Hovedstadens vagtcentral kunne fortælle til Berlingske, hvordan vagtcentralen gennem længere tid ikke har kunnet besvare tusindvis af borgeres potentielt livsnødvendige opkald til 112 med det samme.

Whistleblowere fra vagtcentralen har ligeledes afleveret visuel dokumentation til Berlingske, og den afslørede, at vagtcentralen visse dage over sommeren havde op mod 200 opkald i døgnet, hvor regionen ikke kunne besvare opkaldet øjeblikkeligt.

Medarbejderne har affotograferet tal for 29 døgn de seneste tre måneder. I løbet af de 29 døgn var der mindst 2.482 mistede opkald.

Problemet med de mistede opkald har stået på i 2,5 år, og akutberedskabets øverste ledelse – inklusiv direktør i Akutberedskabet Freddy Lippert –  har igennem længere tid været bekendt med problemet.

Det viser et direktionsreferat fra 25. juni 2020, hvor Freddy Lippert står angivet som deltager.

Eksperten udefra

Lars Gaardhøj ønsker, at der lander en afrapportering til politikerne til Forretningsudvalget 5. oktober.

For straks at kunne rykke på bestillingen fra politikerne, har administrationen sikret sig, at Mads Koch Hansen, der har haft en række ledende poster indenfor det danske sundhedsvæsen og som har et indgående kendskab til akutområdet, kan træde til.

Han har ti års erfaring som ambulancelæge og var i tre år leder af akutlægebilen i Horsens.

»Vi skal have genoprettet tilliden til 112, så for mig er det vigtigt, at vi straks kommer i gang, får afdækket, hvad problemerne er – og får gjort noget ved det,« siger Lars Gaardhøj.

Han håber, at Mads Koch Hansen kan være med til at stille de rigtige spørgsmål og håber, at kollegerne i regionsrådet vil bakke op om den eksterne ekspert, står der i pressemeddelelsen.

Finn Rudaizky (DF), der er medlem af Borgerrepræsentationen i København og medlem af sundhedsudvalget i Region Hovedstaden, har tidligere krævet en uvildig undersøgelse af hele sagen.

»Det her er nok den værste sag, jeg har set i mine snart 12 år i Region Hovedstaden. Det må jeg indrømme,« sagde Finn Rudaizky dengang.

Opdateres …