Partybusejer frustreret over plan, der skal presse biler ud af Indre By: »Jeg kan lige så godt lukke«

Et nyt udspil til fremtidens restaurations- og natteliv i København foreslår et opgør med larm, vanvidskørsel og narkohandel ved at begrænse partybussers og muskelbilers adgang til Middelalderbyen. Det er dog netop her, en partybusejer oftest sætter festgængere af – og så kan han lige så godt lukke butikken, forudser han.

Partybusser og muskelbiler er forbundet med for mange gener for beboerne i Indre By, mener et udvalg i Københavns Kommune. Ejeren af Partybus.dk er dog ikke enig i, at det er fra partybusserne, larmen og generne kommer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix

Normalt er partybusser det samme som neonlys, musik, polestang og masser af glade mennesker.

Passagererne bliver ofte hentet et stykke uden for København og varmer op til fest på busturen ind mod Indre By. Gothersgade, Nørreport Station og Kongens Nytorv er populære stoppesteder på partybussernes rute, for det giver de feststemte mulighed for at komme tæt på det foretrukne gå i byen-sted.

Alt dette vil måske snart være slut. Færre partybusser og muskelbiler skal mindske larm, vanvidskørsel og narkohandel i Middelalderbyen, som er den del af Indre By, der ligger mellem H.C. Andersens Boulevard, Nørre Voldgade, Gothersgade, Kongens Nytorv og Holmens Kanal, og som også inkluderer Slotsholmen.

Initiativet er et blandt mange i første udkast af restaurations- og nattelivsplanen fra Københavns Kommune, der vil gøre op med støj, affald og vold i hovedstadens natteliv. Udspillet vil i store træk dæmpe nattelivet med blandt andet alkohol- og opholdsfrie zoner, færre alkoholbevillinger og deciderede »festivalpladser«.

Bliver forslaget til virkelighed, kan Kim Lærkesen, der ejer Partybus.dk, lige så godt lukke forretningen, mener han. 80 procent af aktiviteten i hans virksomhed, som dækker partybusser, limousinekørsel og busser med mere, stammer fra ruter til Indre By.

»Hvis ikke jeg kan benytte disse holdepladser, kan jeg lige så godt lukke. Og så kan man lige så godt lukke kommunen, for pengene kommer ikke fra træerne. De kommer fra de mennesker, der bruger byen aktivt, og som lægger deres penge der. De vil i stedet tage en masse taxier, der forstyrrer og forurener langt mere,« siger Kim Lærkesen.

Han er ikke afhængig af at kunne køre gennem Nørregade og Vestergade, men stoppestederne, som hans busser ofte benytter, ligger dog ofte i netop Middelalderbyen. Busserne har nu holdt stille i næsten et år, indtil de for nylig er blevet brugt til at teste borgere for coronavirus i Glostrup, Ishøj og generelt på Vestegnen.

»Det er ikke os, der larmer«

Støj, vanvidskørsel og narkohandel i festgaderne Vestergade og Nørregade kan Kim Lærkesen godt genkende. Men problemerne stammer ikke fra partybusser, mener han.

Kim Lærkesen har mistet sin stedsøn på 17 år i en bilulykke, og med den fare, der er forbundet med at køre på så befærdede gader som Vestergade og Nørregade i nattetimerne, holder han sig hellere væk.

»Det er for farligt at køre der. Alle kravler op ad busserne. Vores kunder skal selv gå fra holdestederne til feststederne for netop at undgå gener. Jeg vil gå så langt som at sige, at det er en fin løsning, at festkøretøjer ikke skal køre i disse gader, for det er en lettelse, at man ved, at ens gæster kommer sikkert frem, ved at busserne holder længere væk,« siger han.

Det er ikke kun Kim Lærkesens virksomhed, der potentielt vil lide, hvis trafikken begrænses yderligere, fortæller han:

»Lukker man store dele af området, er der ikke noget København tilbage. Det er en meget stor industri, der gavner både borgere og turister.«

Lige nu benyttes partybusser til at teste Vestegnens borgere for corona. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

Fordi Kim Lærkesen ved, at festindustrien er nem at rette kritik mod, er der regler for festen hos Partybus.dk.

»For os er der musik og fest, men det er en lukket bus. Vi har ikke rullende udskænkning, og derfor har folk egne drikkevarer med. Vi kan selvfølgelig ikke styre, hvor meget de drikker, men vi sørger for at rydde op efter det skrald, de måtte efterlade ved siden af bussen, når vi holder ind.«

Siden Berlingske første gang skrev om udspillet, har det vakt stor debat.

Regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen, der er Socialdemokratiets spidskandidat til overborgmesterposten ved efterårets kommunalvalg, fik »sin kaffe galt i halsen«, da hun så udspillet, fordi det lægger op til at begrænse nattilladelser – alkoholbevillinger, der gælder om natten.

Også Enhedslistens spidskandidat, Line Barfod, har udtalt sig om bevillingerne.

»Jeg elsker fest. Og jeg er helt uenig i forslaget om at lukke barer og diskoteker ned klokken 24.00. København er en storby og en ung by – og selvfølgelig skal vi have plads til et natteliv, som andre storbyer,« siger hun til Politiken.