På Københavns Rådhus drømmer et flertal om at udfase benzin- og dieselbiler i København. Men det vil koste millioner og kræve tusindvis af ladestandere

Det er en politisk ambition, at de fossile biler skal være en saga blot i København, når året hedder 2030. Sådan lyder det på Københavns Rådhus, hvor man vil gå forrest i kampen for mindre CO₂-udledning. En ny analyse peger på, at forbuddet dog ikke vil være rentabelt. Men der er også fordele ved en fossilfri hovedstad.

Om blot fem og et halvt år kan dette bybillede være aldeles forældet. Al fossil trafik i København og på Frederiksberg kan til den tid være udfaset. Ny analyse viser, hvordan det påvirker københavnerne og kommunen. Mathias Svold

I 2050 skal Danmark være CO₂-neutralt, og til den tid forventes det, at der kun kører fossilfri køretøjer på de danske veje.

Men på Københavns Rådhus undersøger man lige nu, om omstillingen til el kan foretages »hurtigst muligt« og senest i 2030, som et politisk flertal har ambitioner om.