Nyt værktøj skal løse cykelkaos

Gennem længere tid har det flydt med cykler foran en københavnsk metrostation. Nu får Københavns Kommune mulighed for at gribe ind mod problemet – og det kan blive rullet ud over hele byen.

Et nyt forsøg skal gøre op med cykelkaos ved metrostationen på Skjolds Plads. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ved metrostationen Skjolds Plads på Nørrebro har der været problemer med, at cykler har ligget på ledelinjer, ligesom de har spærret for ramper til kørestolsbrugere.

Men nu skal det være slut.

For Teknik- og Miljøforvaltningen har gennem en fire måneders forsøgsordning fået lov af Vejdirektoratet til at flytte de cykler, der står i vejen, over til selve Skjolds Plads. Det oplyser forvaltningen til Berlingske, ligesom det også har været omtalt i mediet KøbenhavnLIV.

»Det er en rigtig god nyhed, at vi nu har fået mulighed for at håndhæve skiltningen og flytte cykler, som holder uhensigtsmæssigt. Jeg håber, at vi på den måde kan sikre, at der bliver fri adgang, ikke mindst for de kørestolsbrugere og gangbesværede, som i dag lider under, at der holder mange cykler og blokerer ved metrostationen,« siger teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Line Barfod (EL).

Helt konkret indebærer forsøgsordningen, at cykler parkeret uden for stativer i området omkring metronedgangen vil blive flyttet omkring 50 meter over til Skjolds Plads, hvor der er masser af ledig cykelparkeringskapacitet. Det fremgår af et notat fra teknik- og miljøforvaltningen.

Der vil blive sat skilte op, som informerer om, hvor man kan finde sin cykel, hvis den bliver fjernet.

Forsøgsordningen slutter i uge 18, og herefter vil der blive udarbejdet et notat, der evaluerer indsatsen. På baggrund af evalueringen vil forvaltningen herefter udarbejde en anbefaling om, hvorvidt forsøget skal implementeres andre steder, og om det skal være muligt for Vejdirektoratet permanent at have mulighed for at flytte cyklerne.

Tilbage på Skjolds Plads vil forvaltningen også undersøge, om det er muligt at få etableret flere ramper for kørestolsbrugere:

»Jeg har fået flere tilkendegivelser fra blandt andet kørestolsbrugere, som efterspørger flere ramper ved metroen. Derfor har jeg bedt forvaltningen kigge på, om der vil kunne etableres nogle ramper inden for det eksisterende budget,« siger Line Barfod.