Nyt politisk udspil skal gøre det nemt at have elbil i byen: »Hvad skal jeg med en elbil, hvis jeg ikke kan få den ladet op?«

Elbiler er intet værd, hvis man ikke kan få dem ladet op, og derfor forsøger Venstre i København nu at råbe Christiansborg op. Folketinget skal give kommunerne mulighed for at koordinere opsætning af ladestandere, så virksomheder let kan byde ind på opgaverne.

Ifølge FDM har der i mange år været et fokus på afgifter på elbiler. Men i virkeligheden handler det lige så meget om, at det skal være nemt og praktisk at have en elbil, lyder det fra Ilyas Dogru, der er chefkonsulent i FDM. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bor man i byen, og har man en elbil, har man sandsynligvis prøvet at cirkle rundt i en rum tid for at finde en ladestander. Og hvis man overvejer at købe en elbil, har man sandsynligvis frygtet netop det scenario.

De to ting risikerer at hæmme udbredelsen af elbiler, mener Venstre i København, og derfor har de konstrueret et politisk udspil, der skal fremtidssikre ladeinfrastrukturen til elbiler.

»Der er godt gang i salget af hybridbiler og af rene elbiler, og det må ikke ske, at manglende ladeinfrastruktur sætter en stopper for det,« siger Cecilia Lonning-Skovgaard, der er beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune.

Udspillet handler hovedsageligt om, at regeringen og Folketinget skal give kommunerne lovhjemmel til at spille en mere koordinerende rolle i forhold til etablering af ladestandere.

Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester

»30 minutter kan de fleste overskue at vente, men går der meget mere end det, så bliver man træt og tænker, at man skulle have købt en benzinbil.«


»Lige nu må vi ikke tage en kommunal ejendom og bede nogle operatører byde ind på at lave en ladestation dér. Vi må ikke afsætte penge til at opsætte infrastruktur til ladestationer. De ting er nødvendige, hvis vi skal have en dækkende infrastruktur til flere elbiler,« siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Hun mener, at kommuner skal gøre det så nemt som muligt for virksomheder at byde ind på at opsætte ladestationer. Kommunen skal altså finde arealer, sørge for infrastruktur og afholde udbud, så private aktører kan opsætte ladestandere, afholde udgifter og tjene penge på dem.

»Regeringen og Folketinget skal rubbe neglene og fremsætte et lovforslag, der giver kommunerne mulighed for at være aktør her,« slår hun fast.

Ifølge hende bør der sendes et soleklart signal til kommende elbilejere om, at der er en sammenhængende ladeinfrastruktur, som gør det praktisk muligt at eje en elbil. Ligegyldigt om man har et hus med en carport, hvor man kan lade selv, eller om man bor i en lejlighed, hvor man parkerer sin bil langs fortovskanten.

Maksimalt 30 minutter

For at etableringen af en brugbar infrastruktur til opladning af elbiler ikke bare drukner i pæne ord og gode hensigter, mener Cecilia Lonning-Skovgaard, at der bør stilles en garanti for en maksimal ventetid på en ladestander.

Ilyas Dogru, Chefkonsulent hos FDM

»Det her burde allerede have været vedtaget for fem år siden. Vi er ekstremt langt bagud i forhold til kommunernes aktivitet på ladestanderområdet.«


»Dels for at sende et stærkt signal, men også for at have noget at hænge os selv op på. Ligesom da vi for år tilbage sagde, at København skulle være CO2-neutral i 2025. Målsætninger kan noget i forhold til at fokusere kræfterne internt i kommunen,« siger hun.

Venstre mener, at 30 minutters ventetid ville være en rimelig målsætning.

»Det kan de fleste overskue at vente, men går der meget mere end det, så bliver man træt og tænker, at man skulle have købt en benzinbil,« siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Hos FDM hilser man forslaget om at lade kommunerne spille en større faciliterende rolle i etableringen af bedre ladeinfrastruktur særdeles velkommen. Lige nu får organisationen nemlig utallige henvendelser fra elbilejere, der mangler bedre muligheder for at lade deres biler, lyder det fra chefkonsulent Ilyas Dogru.

»Det her burde allerede have været vedtaget for fem år siden. Vi er ekstremt langt bagud i forhold til kommunernes aktivitet på ladestanderområdet. I dag må kommunerne ingenting, og det skader udbredelsen af ladestandere,« siger Ilyas Dogru.

En lovændring skal både sikre, at forbrugerne ikke ender med at betale i dyre domme for at lade deres biler, samt at nye ladestandere og ladestationer bliver tænkt ind i den generelle byplanlægning, så der ikke bliver for langt mellem ladestationerne.

Derfor mener han imidlertid også, at Venstres udspil fokuserer for ensporet på store lynladestationer, hvor folk kan få ladet deres biler op på ganske kort tid.

»Man skal ikke kun have lynladere i København. Der bliver nødt til også at være kantstensparkering med normale ladestandere, så folk ikke skal køre langt for at lade deres biler. Der er brug for hele paletten,« siger han.

Han vurderer, at salget af elbiler risikerer at stagnere fuldstændigt, hvis landets byer ikke får etableret en kommunalt koordineret opsætning af ladestandere.

»Prisen på elbiler kan man styre via afgifter og ved at vente på, at teknologien gør dem billigere og bedre. Men hvad skal jeg med en elbil, hvis jeg ikke kan få den ladet op, uden at det tager en masse tid fra min hverdag?« siger Ilyas Dogru.