Nyt forslag: Riv halvdelen af Bispeengbuen ned – uden at bremse bilisterne

Der er nu sat penge af i både København og på Frederiksberg til en stor fælles undersøgelse af, hvordan man kan indrette byen, hvis Bispeengbuen bliver revet ned. Men nu foreslår en borgergruppe, at man kun river halvdelen af buen ned. Det vil være billigere – og trafikken kan afvikles som i dag, lyder det.

Der har længe været et udbredt ønske om at rive Bispeengbuen ned. Men nu går et nyt forslag på, at man kun river halvdelen ned – i hvert fald i første omgang. Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Både på Frederiksberg og i København har der længe været et bredt politisk ønske om at rive den næsten 50 år gamle motortrafikvej Bispeengbuen ned, lægge vejen ned i tunneller og i stedet frigøre Ladegårdsåen og skabe plads til byudvikling, hvor vejen løber i dag.

Men nu ser et nyt forslag dagens lys, hvor man får reetableret åen i frit terræn og skabt et grønt areal uden at bygge tunneller, og uden at det går ud over bilisterne.