Ny bred aftale om Lynetteholm i København

En bred vifte af partier på Københavns Rådhus er blevet enige om, at arbejde videre med etableringen af bydelsprojektet Lynetteholm i Øresund. Der skal blandt andet udarbejdes en Østlig Ringvej som sænketunnel langs Amager Strandpark. Ligesom man også har fundet ud af hvilke metrolinjer, som skal undersøges nærmere. Det fremgår af aftaleteksten.

Her ses en skitse fra præsentationen af Lynetteholm. Nu har bred vitfte af partier på Københavns Rådhus indgået ny aftale om det store projekt. PR-foto

En Østlig Ringvej som sænketunnel, undersøgelser af nye metrolinjer samt 60 hektar til rekreative faciliteter og natur.

Det er nogle af elementerne i en ny fælles aftale om det store bydelsprojekt Lynetteholm, som en bred skare af partierne på Københavns Rådhus er blevet enige om mandag eftermiddag som led i de verserende budgetforhandlinger.

Partierne, der er blevet enige om, at gå videre i forhandlingerne med staten om etableringen af Lynetteholm, tæller de Radikale, SF, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet.

»Jeg er glad og stolt over, at så bred en kreds af partier vil være med til at tage ansvar og sikre, at København også i fremtiden kan udvikle sig som den by, vi kender og elsker: Som en enestående hovedstad med en lang kystlinje mod sund og havn, med mindre trængsel og som en af verdens grønneste og bedste byer at bo i,« skriver overborgmester Frank Jensen på Facebook.

Berlingske har for nylig beskrevet de mulige bud på, hvor Østlig Ringvej kan løbe. I aftalen bliver der altså også peget på en sænketunnel som løsning, der løber langs Amager Strandpark. Berlingske beskrev også for nylig om undersøgelsen af, hvordan man bedst kan metrobetjene de 35.000 borgere, som man forventer skal bo på øen og de næsten ligeså mange, som ventes at arbejde der. Og dér viser aftalen, at partierne nu gerne vil have lavet VVM-undersøgelser (vurdering af virkninger for miljøet, red.) af de linjer, der hedder M5 og M5 Vest.

»Det her er udtryk for, at de regeringsbærende partier i Folketinget også er rykket sammen på rådhuset og tager ansvar for byens fremtid,« siger gruppeformanden for de Konservative, Jakob Næsager, der særligt er tilfreds med udsigten til mere metro og Østlig Ringvej, eller »havnetunnelen« som den også kaldes.

»Hvis vi skal kunne klare den fremtidige udvikling, så har vi behov for, at få ledt trafikken uden om København og ikke igennem byen, så det her sikrer, at København også fungerer i fremtiden,« siger han.

Til venstre ses Lynetteholm som den så ud, da projektet blev præsenteret i 2018. Til højre ses den udgave af Lynetteholm, som blev præsenteret sidste år, og som man arbejder efter nu.

Flere partier uden for aftalen

Tidligere på dagen forlod både Enhedslisten, Alternativet og løsgængeren Niko Grünfeld forhandlingerne om budgettet for det kommende år i København netop med begrundelse i, at det krævede en aftale om Lynetteholmen at være med til at forhandle budgettet på plads. Og det ønskede partierne ikke.

»Vi er netop blevet smidt ud af forhandlingerne, fordi vi ikke ville skrive under på, at Lynetteholmen skal vejbetjenes af en østlig ringvej – inden der overhovedet er lavet nogen former for VVM-undersøgelser. Der er i det hele taget en masse ting, vi endnu ikke er klar over i forhold til finansieringen,« sagde Enhedslistens gruppeformand, Karina Vestergård Madsen til Berlingske i den forbindelse.

Den kritik har Radikale Venstres socialborgmester, Mia Nygaard, svært ved at forstå.

»Jeg synes, det er svært at forholde sig til. Man er nødt til at have et grundlag at stå på, inden man går videre. Jeg synes, det er at sige nej til fremtiden, hvis man ikke vil kigge på mulighederne. Og så mener jeg, at vi med delaftalen tager ansvar for hele byens udvikling,« siger hun og uddyber:

»Det er en stormflodssikring, som har været vigtig for os. Samtidig får man løst to af de andre store udfordringer i København: Mangel på boliger og udfordringerne med infrastrukturen får vi løst, og derudover får vi sikret et stort grønt område på størrelse med Fælledparken. På den måde ser det godt ud,« siger hun.

Budgetforhandlingerne fortsætter i de kommende dage på Københavns Rådhus.