Nu kan det blive nemmere at pendle – regeringen vil have S-tog til Roskilde

Som en del af regeringens transportudspil vil regeringen udvide S-togslinjen til Roskilde Station. Der er ifølge lokalpolitiker tale om en udvidelse af den eksisterende B-linje, som i fremtiden skal være førerløs, som vi kender det fra Københavns metro.

S-toget skal udvides til Roskilde Station i fremtiden. Det er visionen i regeringens nye transportudspil. Arkivfoto: Emil Helms/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Fremover kan pendlere fra Roskilde stige på S-toget, når de skal til København. En udvidelse af S-togsnettet mod Syd er nemlig en del af regeringens store nationale transportudspil.

Med den nye linje og den øvrige togdrift er det håbet, at »Roskilde by og Roskilde Universitet bliver tættere forbundet med hovedstadsområdet gennem flere togafgange og nye direkte forbindelser,« skriver regeringen i udspillet.

Og det vækker glæde hos Høje Taastrup Kommune. Ifølge formand for plan- og miljøudvalget i Høje-Taastrup Kommune, Peter Faarbæk (S), er der tale om en udvidelse af den nuværende linje B, som i dag løber fra Farum til Høje Taastrup, men som så bliver forlænget til Roskilde Station.

»Det vil betyde meget for os her i Høje Taastrup, fordi vores kommune vil komme til at hænge langt bedre sammen,« siger han.

Mellem Høje Taastrup og Roskilde vil S-toget ifølge lokalpolitikeren også stoppe ved Hedehusene Station.

Udvidelsen af linjen til Roskilde er et led i en samlet opgradering af S-tognettet. I regeringens udspil lægges der nemlig op til, at S-togene på sigt kan blive førerløse, så der kan komme flere afgange og flere tog til tiden.

Planen om at udbygge nye togbaner skal ifølge udspillet være med til bekæmpe det kapacitetspres, der hærger Københavns Hovedbanegård og skaber forsinkelser i hele landet.

Der er ikke udsigt til, at den nye S-togsforbindelse ifølge Peter Faarbæks oplysninger erstatter nogen af de eksisterende togforbindelser mellem Roskilde og hovedstaden, fortæller han til Berlingske.