Metrolinjen er ramt af driftsproblemer.

Det er en nyhed i dag. Men det var det også i går og i forgårs.

Faktisk har metrolinjerne M1 of M2 mellem Amager og Vanløse været ramt af driftsproblemer hver dag siden 24. marts. Det vil sige 14 dage med daglige forsinkelser, fejlramte tog og indsatte togbusser. Og det er uden at tælle det natlige sporarbejde, der har været, med.

Driftsproblemerne kommer ikke bag på Metroselskabet. Faktisk er det lige efter planen, oplyser de. Selskabet varslede problemerne i en pressemeddelelse allerede for et år siden.

»I Metroselskabet arbejder vi løbende med at optimere kapaciteten i metroen, så vi også fremover kan sikre vores kunder en god rejseoplevelse og en stabil drift,« udtalte direktør, Rebekka Nymark, dengang.

»Derfor gennemfører vi en række store investeringer i metroen – både for at vedligeholde den og for at skabe bedre plads. Vedligeholdelsesarbejdet og testkørslerne er planlagt, så vores passagerer generes mindst muligt.«

Otte nye tog er kommet på de gamle skinner mellem Amager og Vanløse for at fremtidssikre forbindelsen. I dag har metrolinjerne omkring 200.000 daglige passagerer, og de nye tog skal skabe hyppigere afgange, så metroen har kapacitet til det stigende antal passagerer frem mod 2035, oplyser selskabet.

»For vores kunder betyder det, at der bliver helt ned til 90 sekunder mellem togene i myldretiden på de strækninger, hvor der rejser flest,« siger Rebekka Nymark i pressemeddelelsen.

Togene har siden sidste år været igennem omkring 500 test. Det indebærer test af bremser, døre og køreegenskaber. Test på sporene er lavet i nattetimerne for ikke at forstyrre driften.

Men trods de omfattende test, er de nye tog, der nu for alvor er kommet på skinnerne, ramt af omfattende driftsproblemer.

Det skyldes ifølge Metro Service, at de nye tog simpelthen har svært ved at tale sammen med de snart 20 år gamle skinner.

Softwaresystemet i de nye metroer fungerer ikke optimalt på de gamle linjer, og dermed opstår der uhensigtsmæssige fejl, fortæller selskabet.

Generelt kører metroen dog »enestående«, understreger driftsdirektør i Metro Service, Lars Toft Krag.

»Helt overordnet har metroen en enestående høj driftsstabilitet. Årets første tre måneder har vi målt en driftsstabilitet på 98,7 procent på linjerne M1 og M2 og 99,4 procent på linjerne M3 og M4,« skriver han i en mail til Berlingske.

»Det er rigtigt, at vi desværre har oplevet et par enkelte større driftsforstyrrelser i metroen over de seneste uger. Det skyldes, at vi er ved at sætte nye tog i drift, der desværre har nogle fejl. Vi beklager de gener, det medfører for vores kunder,« siger Lars Toft Krag.