Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Du cirkler dagligt forgæves rundt efter en parkeringsplads i det, der føles som en uendelighed, og du ender ofte med at parkere langt væk fra dit hjem.
Bor du på eksempelvis Østerbro og har bil, er ovenstående scenario måske så velkendt, at du får koldsved ved bare tanken.
Men i en anden københavnsk bydel vrimler det med parkeringsmuligheder. De mange P-huse i Ørestad står nemlig halv- eller heltomme det meste af tiden.
Det skriver MagasinetKBH på baggrund af tal for belægningsgraden i fjerde kvartal 2022. Faktisk holder der flere steder en anelse færre biler parkeret end for et par år siden.
I Ørestads største P-hus med 747 pladser, »Edvard Thomsen«, er der 35 procent fyldt om dagen, mens tallet sniger sig op på 42 procent om natten.
I et andet parkeringshus, »Hannemann«, som har 560 pladser, har man 35 procents belægning om dagen – og kun fem procents belægning om natten.
Kvarterets beboere skriger efter alt at dømme ikke ligefrem på parkeringspladser. Og de ser da heller ikke ud til at få mange flere lige foreløbig.
Et flertal på Københavns Rådhus har nemlig besluttet at fritage nyt byggeri i Ørestad Syd for kommunens sædvanlige parkeringsnorm. En norm, der ellers havde betydet, at der skulle findes plads til 200 yderligere p-pladser.
Kun De Konservative stemte imod, mens Socialdemokratiet og Venstre undlod at stemme.
Socialdemokratiets Marcus Vesterager siger til MagasinetKBH, at partiet ønsker, at parkering skal fylde mindre i byrummet – og flyttes ind i p-huse og -kældre:
»Dette skal gå hånd i hånd med tiltag, der giver alternativer til bilen og mindsker bilejerskabet.«