Mellem markerne i Nordsjælland står en spritny togstation øde hen: »Det virker jo fuldstændig grotesk«

I udkanten af Helsinge er en ny togstation til 5,6 millioner kroner netop åbnet, men der er ingen, der bruger den. Samtidig er en gammel togstation en kilometer derfra i landsbyen Laugø blevet lukket. Det vækker stor undring hos både de lokale og den nye borgmester.

Birgit Garofalo forstår ikke, hvorfor man har åbnet en ny togstation i et område, hvor der ikke bor nogen endnu. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den spritnye togstation med de nylagte betonfliser, moderne træskure og hvide lygtepæle på linje er placeret mellem marker et par kilometer uden for Helsinge. Det gule lokaltog buldrer forbi på skinnerne en gang i timen, men det stopper ikke. Der er ingen, der skal af her.

Parkeringspladsen ved togstationen er tom, og kun to huse titter frem i landskabet af marker. Her er ingen butikker, ingen mennesker. Ingen by. Det eneste liv er den gravko, som tøffer rundt omkring stationen, styret af en mand i orange arbejdstøj.

»Der har været nogle stykker, der er stået af toget, men stationen er ikke ligefrem overrendt. Der sker vel nok noget, når de er færdige derovre,« siger han og bevæger hovedet tilbage i retningen mod det byggeri, man kan skimte bag ham.

Troldebakkerne Station forventes at koste 5,6 millioner, når den er færdigetableret til sommer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold.

Betonskelettet til det boligområde, der i fremtiden skal ligge herude mellem markerne, er grunden til, at togstationen i midten af december blev indviet. Togstationen til en samlet pris på 5,6 millioner kroner er opkaldt efter det kommende boligområde – Troldebakkerne – og skal ifølge planen benyttes af op mod 500 passagerer dagligt.

Men stationen er åbnet længe før, at beboerne i området er klar til at flytte ind, og samtidig er en gammel togstation et stykke derfra blevet lukket for at gøre plads til den nye. En beslutning, der bliver sat spørgsmålstegn ved af både de lokale og borgmesteren.

»Det undrer mig, at det allerede er lavet om, inden der bor mennesker ude i Troldebakkerne. Jeg har godt vist, at der skulle ændres på det, men jeg har hele tiden troet, at det var, når boligerne var klar. Der bor jo ikke et øje derude nu,« siger den nyvalgte borgmester i Gribskov Kommune, Bent Hansen (V).

»Og så synes jeg, at det er uheldigt, at man ikke længere kan komme af toget på Laugø Station, når nu der er et trinbræt. Det er jo godt for et lokalsamfund at have de bedst mulige offentlige transportmidler.«

Afskåret fra alt

Laugø Station ligger en kilometer nord for den nye togstation ved Troldebakkerne. Stationen gør ikke det store væsen af sig med det ældre træskur på det græsbegroede trinbræt, men det har ligget der i 90 år, og beboerne i landsbyen Laugø forstår ikke, hvorfor det var nødvendigt at lukke byens eneste offentlige transportmulighed.

En af dem, der undrer sig, er Birgit Garofalo, der bor på en gård ikke så langt fra den nedlagte station.

»Det fjollede ved det hele er, at de ikke er flyttet ind ved Troldebakkerne endnu. Det er det, jeg synes er så åndssvagt. Det eneste, der står færdigt i det projekt, er stationen, det virker jo fuldstændig grotesk,« siger hun.

Laugø Station blev lukket i december 2021 efter 90 år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold.

Hendes to døtre brugte landsbystationen, når de skulle i gymnasiet eller på arbejde. Nu må de i stedet gå 20 minutter ud af Laugø og ned til Troldebakkerne for at tage toget, fortæller hun.

»Vi er afskåret fra alt og kan hverken komme til Tisvildeleje eller Helsinge, kun på cykel, men der er ikke noget lys på vejen, og der bliver ikke ryddet herude. Man er bare meget afgrænset lige pludselig. Selvfølgelig kan tingene lade sig gøre, når man har en bil. Men uden bil ved jeg ikke, hvad vi skulle gøre,« siger Birgit Garofalo.

Hun forstår ikke, hvorfor man ikke har valgt at bevare Laugø Station. Ved begge stationer skal man trykke for stop, så toget standser kun, hvis nogen ønsker det.

»Jeg synes godt, man kunne have lavet et kompromis, så vi havde en chance herude. Jeg har det fint med, at der flytter mennesker herud, men jeg er ikke så god til, når beslutninger ikke giver mening,« siger Birgit Garofalo.

Ikke rimeligt

Ovre på den anden side af vejen går genboen Kresten Rasmussen rundt med sin trillebør i haven. En gang i timen kan han se toget suse forbi hans grund, og det ærgrer ham, at det ikke længere stopper i hans by.

»Vi har et opland her, som benytter toget, og de skal nu til at transportere sig ned til den anden station. Så kan du sige, at det kan man sagtens klare, men hvis man bor en kilometer herfra i den anden retning, har man jo lige pludselig to kilometer til toget, og det synes jeg ikke er rimeligt,« siger Kresten Rasmussen.

Men giver det ikke god mening at åbne en togstation i nærheden af byggeriet for at gøre det mere attraktivt at bo der?

»Jo, og det vil jeg heller ikke anfægte, men jeg kan ikke se, hvorfor den skal lukkes op nu, når der er trekvart år til, at nogen flytter ind derhenne. Og man kunne jo også bare have beholdt stationen herovre. Mig bekendt er der lige langt, om man går den ene vej eller den anden vej,« siger han.

Kresten Rasmussen bor tæt på den nu lukkede Laugø Station. Han synes ikke, at det er rimeligt, at landsbyboerne nu står uden offentlig transport i nærheden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold.

Planen om 500 daglige brugere af togstationen ved Troldebakkerne mener Kresten Rasmussen, at man skal længere ud på landet med.

»Det er ligesom, når politikerne skal have et eller andet igennem, så bliver der lagt lidt til. Jeg vil tro, at der er meget, der bliver lagt til. Jeg tror ikke på, at der er 500 mennesker, der vil benytte et tog, der kun kører en gang i timen,« siger han.

Forsinket byggeri

Ifølge Movia, der sammen med Region Hovedstaden var en del af beslutningsprocessen om at etablere Troldebakkerne Station og skrotte Laugø Station tilbage i 2019, er den nye togstation åbnet før beboernes ankomst, fordi tidsplanen for byggeriet er skredet.

Oprindeligt skulle de første beboere flytte ind i Troldebakkerne i løbet af 2021, og derfor var etableringen af den nye station planlagt i forhold til det. Nu forventes det i stedet, at de første beboere så småt flytter ind i første halvdel af 2022.

»Tanken har været, at en station på dette sted vil gøre det muligt fra starten at indtænke den kollektive transport som en central del af adgangen til den nye bydel. Beslutningen skal også ses i lyset af, at trinbrættet i Laugø på en hverdag benyttes af cirka 13 passagerer,« skriver Per Gellert, plandirektør i Movia, i en e-mail.

Han fortæller, at man ikke har valgt at beholde begge stationer, da tidsplanen dermed ikke går op.

»Når toget ankommer til Tisvildeleje har lokomotivføreren kun tre minutter til at vende toget og fortsætte videre mod Hillerød. For at få den bedst mulige sammenhæng mellem bus og tog er det vigtigt, at togene afgår i de samme faste minuttal. Det vil være umuligt, hvis der er mindre end tre minutter til at vende toget,« skriver Per Gellert.

Borgmester Bent Hansen (V) vil dog alligevel forsøge, om ikke der kan gøres noget, fortæller han.

»Jeg er godt klar over, at det er et puslespil med køreplaner, men det kunne være, at der kunne findes en løsning. Vi har derfor sat et møde op med lokalbanen,« siger han.