Kun to ting kan spolere en succesfuld Tour-start i København – og den ene ting kender vi alt for godt til i Danmark

Når Tour de France kan få selv »forbandet kedelige« byer og landområder til at virke interessante, skal cykelløbet også nok sælge København. Der er faktisk kun to ting, der kan punktere begivenheden. Det er budskabet fra fransk professor, der understreger, at det nok bliver den største sportsbegivenhed, hovedstaden kommer til at stå for – nogensinde.

Tour de France kan nærmest ikke undgå at blive en publikumssucces i København og resten af Danmark, lyder det fra fransk professor i sportsøkonomi. Og går det godt, så kan være adgangsbillet til større sportsbegivenheder på dansk jord – men ikke på samme måde som afviklingen af Touren, vurderer han. Thomas Lekfeldt

København skal virkelig gøre sig umage, når cykelløbet Tour de France triller ind i hovedstaden i næste uge. Hvis afviklingen af begivenheden ikke skal ende som en publikumssucces vel at mærke.

Og det er uanset, om seerne står langs asfalten på den godt 13 kilometer lange rute i København eller sidder ved tv-skærme rundt omkring i Europa og resten af verden.