Christian Jørgsholm, medstifter af kødhandleren Wagyupusheren, blev mødt af et markant budskab, da han lørdag mødte på arbejde for at åbne Wagyupusherens butik på Viktoriagade på Vesterbro:

»BEFRI JORDEN.«

»LAD DYRENE LEVE.«

»VEGANSK FØDEVARESYSTEM NU.«

Budskabet kunne læses på et klistermærke, som var placeret på butikkens facade.

Her ses klistermærket, som medstifter af kødhandleren Wagyupusheren, Christian Jørgsholm, opdagede, da mødte på arbejde lørdag.
Her ses klistermærket, som medstifter af kødhandleren Wagyupusheren, Christian Jørgsholm, opdagede, da mødte på arbejde lørdag. Privat

Christian Jørgsholm, der stiftede Wagyupusheren sammen med sine to brødre i kølvandet på coronakrisen, fortæller, at det ikke er første gang, at klistermærker af denne karakter havner på butikkens facade. Det er således tredje gang i år, at butikken bliver ramt af kødkritiske klistermærker, og det er han godt træt af.

»Det er efterhånden ret træls, for det tager en time at få det fjernet, og så efterlader det et omrids på vores ruder, som efterhånden ser ret sløje ud på grund af klistermærkerne,« siger han og tilføjer:

»Det betyder, at vi skal bruge tid på at rense ruder efter lukketid i stedet for at skulle hjem til vores familier.«

Christian Jørgsholm har et bud på, hvorfor hans forretning, Wagyupusheren, bliver ramt af de kødkritiske klistermærker:

»Det er nok, fordi vi stikker næsen frem i offentligheden, og fordi vi har en relativ stor følgerskare på de sociale medier. Så vi laver nok lidt mere larm, end den gængse slagterforretning gør.«

»Vi er åbne over for debatten om danskernes forbrug af kød, og vi har intet imod veganere. Jeg har selv mange veganske venner, og alle har ret til at have deres mening. Men vi synes, at det er en fjollet måde at promovere sine budskaber på ved at sætte klistermærker op vores butiksruder og i princippet lave hærværk.«

Tror du, at det kan provokere nogle, at I sælger store, røde bøffer?

»Der er helt sikkert nogle, der bliver provokeret af det. Men et af vores budskaber, som vi også prøver at komme ud med, er, at vi gerne vil bidrage til, at forbrugere spiser mindre kød, men at de spiser bedre kød, når de endelig skal spise kød.«

Opdateret klokken 21.36: Det fremgik tidligere af artiklen, at klistermærket stammede fra aktivistgruppen Extinction Rebellion. De siger onsdag aften, at det pågældende klistermærke ikke stammer fra dem og ikke er en del af deres kampagne.

Det vigtigste om hovedstaden direkte i din indbakke

Hver fredag samler nyhedsbrevet »Metropol« de vigtigste historier om København og hovedstadsområdet – og en skarp anbefaling til din weekend.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske ugentligt opdaterer mig på de vigtigste nyheder om hovedstadsområdet. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Berlingske Medias nyhedsbreve kan indeholde invitationer til arrangementer, tilbud på abonnementer og annoncer fra tredjeparter. Dine oplysninger kan blive delt med tredjepart.  I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter, og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.