Københavnerne stjæler deres parkeringspladser – nu må borgerne vente længere på løsning

Krigens usikkerhed har fået konsekvenser for bilister i Tårnby, der nu skal vente længere på bedre adgang til parkeringspladser.

 
Nogle cirkler rundt i laaaang tid. Andre giver op og stiller bilen langt fra hjemmet. Men hvorfor er det så svært at finde et sted at parkere i København? Det har Berlingske forsøge at give dig hurtigt svar på. Motion design: Kenneth Holm-Dahlin Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Parkeringspresset har længe været til at mærke.

Det er ikke Tårnbys egne beboere, der optager p-pladserne og gør det svært for lokale og erhvervsdrivende at finde et sted til bilen.

I stedet udfordres Tårnby af flypassagerer, pendlere, tog- og metropassagerer – samt »overskydende parkering fra Københavns Kommune,« som kommunen formulerer det i en pressemeddelelse.

Fra 1. december skulle nye parkeringszoner gøre det lettere for lokale at parkere – men der er kommet en hindring i vejen.

Tårnbys borgere kommer nu til at vente længere. Det skyldes, at kommunen ikke har jern til de nye parkeringsskilte, der skal sættes op.

»Vi må desværre konstatere, at det ikke kan lykkes at få skilte nok hjem til, at parkeringsordningen kan træde i kraft 1. december som planlagt,« siger borgmester Allan S. Andersen (S) i pressemeddelelsen.

»Det skyldes forsinkede jernleverancer som følge af et marked, der er stærkt præget af usikkerhed i lyset af blandt andet krigen i Ukraine.«

Sidste år fik Danmark over 18 procent af sit jern og stål fra Rusland. Det har gjort råvaren sværere at skaffe.

Den første zone, der forventes at stå klar 1. januar 2023, er Vestamager-zonen. Først til marts vil Kastrupzonen og Tårnby Station-zonen stå klar.