København løber med international pris: »Vi er meget stolte«

Danmarks hovedstad har både vundet en førsteplads og en udmærkelses ved prisuddelingen i Cannes.

Udover en førsteplads indtager Københavns Lufthavn også en andenplads i en anden kategori. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Abu Dhabi, Dubai … København?

De to førstnævnte steder er måske ikke nogle, København har for vane at blive nævnt i samme sætning som. Ikke desto mindre er den danske hovedstad løbet med en pris i konkurrence med mere eksotiske destinationer.

Københavns Lufthavn er nemlig blevet kåret som »Best Airport for Sense of Place« ved Global Travel Retail Awards i Cannes i Frankrig.

Prisen er baseret på stemmer fra de rejsende selv. Den gives til den lufthavn, som er bedst til at skabe en sammenhæng mellem det kommercielle udbud og landets historie.

»Vi har over længere tid fokuseret på, hvordan vi kan skabe den lokale stemning, så snart man lander i København,« siger Michael Clausen, senior director i Københavns Lufthavn, i en pressemeddelelse.

»Det vil sige en stemning, hvor der er plads til, at danske virksomhedshelte inden for mad og retail får en plads og stemme, samtidig med at vi har det internationale perspektiv med, som København er verdenskendt for. Vi er meget stolte over prisen og anerkendelsen.«

Prisen for sense of place er ikke den eneste pris, Københavns Lufthavn modtog i Cannes.

Lufthavnen er »mest anbefalet« blandt passagerer i kategorien »Best Shopping Environment« – eller bedste sted at handle – kun overgået af Abu Dhabi.

Dertil var København nomineret i kategorierne »Best Digital & Social Media Offer«.