I knap tre uger har hovedstadsskole låst elevernes telefoner inde i en boks: Det mærker de allerede effekten af

Selvom hovedstadsskolen ikke har været mobilfri i mere end tre uger, oplever den allerede positive følger af forslaget.

Skal mobilen ud af undervisningstimerne? Det mener de på Brøndbyøster Skole, og det betyder, at skolens mere end 1.000 elever hver eneste morgen afleverer deres telefon og smartwatches til læreren, der derefter låser elevernes elektronik inde i et skab. Billedet er ikke taget på Brøndbyøster Skole. Linda Kastrup

Lyden af en vibrerende telefon midt i dansktimen eller synet af en elev, der tjekker Instagram midt i gruppearbejdet.

Det er fortid på Brøndbyøster Skole. Skolen har nemlig indført mobilfri skole fra starten af det nye skoleår. Det skriver TV 2 Kosmopol.

Det betyder, at skolens mere end 1.000 elever hver eneste morgen afleverer deres telefoner og smartwatches til læreren, der derefter låser elevernes elektronik inde i en boks i klasseværelset. Elever i 7.–9. klasse kan dog få udleveret telefonen i det store frikvarter.

Cathrine Hansen, der underviser i dansk i niende klasse, siger til TV 2 Kosmopol, at tiltaget allerede har haft en vis effekt:

»I de store klasser, som jeg underviser, arbejder eleverne ofte i grupper andre steder end i klasseværelset. Det kan være på biblioteket eller ude på gangen. Og her er jeg ikke nær så bekymret som tidligere, fordi jeg kan mærke, at uden mobilerne bliver der arbejdet mere seriøst,« siger dansklæreren.

Janich Alstrup, der er elev i Cathrine Hansens klasse, mærker også en forandring:

»Vi får kun mobilen i det store frikvarter. Så i det lille frikvarter har vi snakket lidt mere med hinanden. Jeg tror, det på længere sigt kan skabe bedre bånd – også på tværs af klasserne, fordi man måske mere går ud på gangen og ser, hvad de andre laver,« siger han til TV 2 Kosmopol.

Brøndbyskolen er langtfra den første skole, der har prøvet kræfter med forsøget. Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg har også prøvet kræfter med en mobilfri skole – og med stor succes. Koncentrationen er blandt andet blevet øget hos eleverne, fortalte skoleleder Helle Bjerg til Berlingske.

Vil have ro i klassen

Tiltaget på Brøndbyøster Skole kommer, efter at mobilerne har været et stort diskussionsemne i det forgangne forår.

I maj opnåede et borgerforslag, som vil begrænse mindreåriges adgang til sociale medier og stille krav til techgiganterne, der styrer dem, de påkrævede 50.000 underskrifter.

Kort efter udtalte statsminister Mette Frederiksen (S) sig i skarpe vendinger omkring børn og unges skærmforbrug. Ifølge Mette Frederiksen er skærmforbruget en væsentlig grund til, at så mange børn og unge mistrives.

»Skal vi regulere? Ja, det skal vi. Skal vi passe på vores børn og unge? Ja, det skal vi. Skal vi have skærmene meget mere ud af skolen? Ja. Skulle de nogensinde have været i vuggestuerne og børnehaverne? Nej,« sagde hun under en spørgetime i Folketinget.

Debatten er bestemt ikke ebbet ud efter statsministerens opråb. Kort inden skolernes sommerferie skrev DR, at børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) vil præsentere et sæt anbefalinger for landets skoler om, hvordan man lokalt kan lave politikker på området. Anbefalingerne er ikke blevet præsenteret endnu.

»Det handler om, at mobiltelefoner forstyrrer undervisningen, når eleverne får notifikationer, og vi forældre har en forestilling om, at vi kan sms'e med vores børn, når de er i skole. Det synes jeg er uholdbart, fordi der skal være ro i klassen,« sagde Mattias Tesfaye til P1 Morgen.