Varmen og overfyldte skraldespande, der ikke bliver tømt, er en dårlig cocktail – så dårlig, at affaldet er blevet levende.
Det er virkeligheden i Egedal Kommune i Nordsjælland, som har store problemer med afhentning af affald.
Nogenlunde samme historie går igen blandt kommunens borgere på Facebook. Her berettes der om maddiker, spyfluer og lugtende affald, som ikke er blevet afhentet i op til fem uger.
Flere er blevet lovet, at deres affald vil blive hentet ad tre eller flere omgange, men lige meget hjælper det.
På sin hjemmeside beklager kommunen forsinkelserne og de gener, de medfører. Dertil oplyses det, at der for tiden er længere sagsbehandlingstid end normalt grundet de mange henvendelser, og at det kan være svært at komme igennem på telefonen. For tiden er driftstelefonen derfor omstillet til Vestforbrænding.
»De er flere, der kan tage telefonen og hjælpe jer,« skriver kommunen, der også henviser til gode råd til at undgå maddiker i varmen.
Over for TV 2 Lorry bekræfter centerchefen for Teknik og Miljø i Egedal Kommune, Jeanette Christensen Back, at der på det seneste har været udfordringer med kommunens affaldshåndtering.
»Vi har haft nogle rigtig ærgerlige problemer hen over sommeren. Der har været driftsproblemer, fordi renovatøren har haft flere bilnedbrud, så skraldebilerne har været på værksted,« siger hun.
Udover nedbrud skyldes skraldeophobningen, at kommunen har fået ny renovatør, nye ruter og sygdom blandt renovatørens medarbejdere.
Det står ifølge centerchefen endnu ikke klart, hvornår affaldshåndteringen vender tilbage til normalen.