Hovedstadsoverblik: Misbrug, vold og uro: Københavnere trætte af centralt torv

Dumpede køreprøver på stribe, vold og misbrug på Christianshavns Torv og rod i regningerne på Københavns Rådhus. Berlingske samler de fem vigtigste historier fra hovedstadsområdet.

Goddag kære læser.

Velkommen til Berlingskes nyhedsoverblik »Din Metropol«, som hver fredag samler de fem vigtigste historier fra København og resten af hovedstaden.

Weekenden er i sigte, men inden vi kommer så langt, skal du ikke snydes for dine hovedstadsnyheder.

Vi starter med en historie fra Christianshavns Torv.

Misbrug, vold og uro er dagligdag på central plads i København

Ifølge Tryghedsundersøgelsen for Københavns Kommune 2023 er Christianshavn blandt de fire bydele, hvor trygheden er lavest. Mathias Eis

Kort fortalt: På Christianshavns Torv meldes om råben og skrigen, knivstikkeri, slåskampe og stofmisbrug som følge af de mange forskellige grupperinger af mennesker, der opholder sig på torvet. Det siger to borgere, Berlingske har talt med, og deres oplevelser bliver bakket op af både lokaludvalget, en undersøgelse fra Københavns Kommune samt en Facebook-gruppe med borgere fra området.

Hvorfor er det vigtigt: Den stigende uro gør ifølge to christianshavnere, Berlingske har talt med, at torvet er ulækkert og ubehageligt at opholde sig på. Det har betydet, at de begge nu har vænnet sig til at undvige det ældgamle torv. Lokaludvalget lægger op til at indrette torvet anderledes.

De nøgne tal: Ifølge Tryghedsundersøgelsen for Københavns Kommune 2023 er Christianshavn blandt de fire bydele, hvor trygheden er lavest, og i nattetimerne føler hver femte i bydelen sig utryg.

Ny kritik: Manglende bilag for 130.000 kroner i København

Berlingske kunne i foråret afsløre, at ansatte på de københavnske, kommunale spillesteder Amager Bio og Beta havde brugt store summer på rejser, alkohol og dyre restaurantbesøg. Nikolaj Bransholm/Gonzales Photo

Kort fortalt: En omfattende undersøgelse, som blev igangsat efter Berlingskes afsløringer af storforbrug på kommunale spillesteder, afslører nu mere bilagsrod i Københavns Kommune – blandt andet mangler bilag for 130.000 kroner. Intern Revision står bag rapporten og kritiserer på den baggrund Kultur – og Fritidsforvaltningen for ikke at have klare retningslinjer for brug af penge. Ligeledes rejses kritik af, at forvaltningen ikke har ført tilsyn med udgifterne.

Hvad betyder det? I Kultur- og Fritidsforvaltningen fortæller ressourcedirektør Lars Laustrup, at der i løbet af 2023 er blevet arbejdet på en række opfølgende tiltag. Han understreger også, at forvaltningen har iværksat handleplaner, der skal sikre, at reglerne bliver overholdt, »så risikoen for fejl bliver minimeret«.

Læg mærke til: Af rapporten fremgår det, at der har være dialog med Københavns Politi med »henblik på at afklare konkrete forhold«. Berlingske har spurgt Lars Laustrup, hvad det betyder: »De har været inddraget i få sager, hvor der har været behov for at afdække alvoren og eventuelle konsekvenser.«

Her skal Københavns kommende cykelbro ligge: »Det har på ingen måde været en nem beslutning«

Efter meget tovtrækkeri er der nu valgt en placering til den nye københavnske cykelbro. Grafik: Kenneth Holm-Dahlin Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Kort fortalt: Det er endelig kommet på plads, hvor den kommende cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge skal placeres. Broen kommer til at forbinde Lyngholm på Andrei Sakharovs Vej på københavnssiden med Islands Brygge Syd på amagersiden af havnen, hvor broen vil lande på Sirius Plads.

Perspektivet: Broen har splittet lokale beboere i et for og imod, og det har ikke været en nem beslutning, lyder det fra et af medlemmerne i Teknik- og Miljøudvalget.

Læg mærke til: Det anslås, at broen kommer til at koste omkring 232,3 millioner kroner, og at dens forventede levetid cirka bliver 100 år. Hvornår projektet kan gennemføres, afhænger af, om politikerne bliver enige om at afsætte finansiering ved de kommende budgetforhandlinger.

Hovedstaden dumper køreprøver på stribe: Kun én region er værre

Bedst i statistikken ligger Syd - Sønderjylland, hvor 74,9 procent består køreprøven. Ida Marie Odgaard

Kort fortalt: I Hovedstaden dumper markant flere elever køreprøven end i Jylland. Det viser en kortlægning fra Taxa 4x35 med tal fra Færdelsstyrelsen.

Hvad betyder det? En af årsagerne til de mange dumpede køreprøver kan være, at der er »flere cyklister og fodgængere at holde øje med, end der er i Tønder«, siger Bent Grue, der er formand for Dansk Kørelærer-Union, til TV 2 Kosmopol.

De nøgne tal: Bedst i statistikken ligger Syd – Sønderjylland, hvor 74,9 procent består køreprøven. København er på 54,62 procent, og i Midtsjælland – der ligger nederst i statistikken – består kun 54,28 procent køreprøven.

Stem nu! Her er alle de nominerede til Byens Bedste 2023

I år er det 22. gang, Berlingske kårer Byens Bedste.

Hovedstadens mange oplevelser, spisesteder og kulturtilbud er med til at gøre København til noget helt specielt. Men hvad er det, der gør København til den bedste by at leve i? Det kan Berlingskes læsere nu være med til at bestemme.

I år er det 22. gang, Berlingske kårer Byens Bedste, og vi har i år 15 kategorier med hver fem nominerede. Vinderne findes via dine og Berlingske-juryens stemmer.

Afstemningen løber frem til 1. september klokken 12.

Du kan stemme på de forskellige kategorier i denne artikel.