Hovedstadens Beredskab: Lommeopkald til 112 spærrer alarmlinjer

Lommeopkald gør det mere besværligt at håndtere vigtige opkald, oplyser operationschef i Hovedstadens Beredskab.

 
Region Hovedstadens Vagtcentral har et stort problem med mistede opkald, i videoen her får du et overblik over, hvad det betyder for dig, når du ringer 112. Grafik: Kristian Stauning Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Uheldige lommeopkald til 112 belaster alarmcentralen, oplyser operationschef i Hovedstadens Beredskab, Tim Ole Simonsen, til B.T.

Det er en alarmoperatør ved Hovedstadens Beredskab, der viderestiller dig til politi, brand eller ambulance, når du ringer 112.

»Vi håndterer hver dag lommeopkald til 112 på alarmcentralen, og det er selvfølgelig et problem, når alarmcentralen bliver kontaktet, uden at der er behov for hjælp. Dels kan man risikere at spærre en alarmlinje, og dels er det en belastning for vores medarbejdere at forholde sig til opkaldene,« siger Tim Ole Simonsen til B.T.

De mange lommeopkald er ikke et problem i viderestillingen, skriver avisen, men kan gøre arbejdet i første led i alarmcentralen mere besværligt.

Lommeopkaldene sker på normal vis fra telefoner med simkort, men også fra telefoner uden simkort via nødkaldsfunktionen og fra anden elektronik som eksempelvis smartwatches, iPads og biler.

Det er ifølge avisen uvist, hvor lang tid det tager at ekspedere et lommeopkald.

Undersøger i forvejen 112-området

Nyheden om de mange lommeopkald, der ifølge B.T. forstyrrer alarmcentralen, kommer i kølvandet på rækken af sager om såkaldte mistede opkald i Region Hovedstaden.

Det er forhold, regionsrådspolitikere i tirsdags besluttede sig for at undersøge.

Det sker som en direkte konsekvens af, at Berlingske i de seneste uger har afsløret, hvordan det i tusindvis af tilfælde ikke er lykkedes Region Hovedstadens vagtcentral at besvare borgernes 112-opkald med det samme. Samtidig har Berlingske kunnet fortælle, hvordan ledelsen har været bekendt med problemet.

Ifølge Region Hovedstaden selv har der i alt været 6.161 såkaldt mistede opkald i årets første otte måneder.

Hele den sag kan du læse mere om her og her.