Hovedstaden vil begrænse den tid, elbiler kan holde på pladser med stikkontakt

Københavns Kommune vil gøre det lettere for elbilejerne at parkere i hovedstaden. Det betyder, at elbilejerne skal vænne sig til tanken om et ladekrav, når de parkerer på p-pladser med en ladestander.

I Københavns Kommunes Handlingsplan for ladeinfrastruktur 2022-2025 er der udover initiativet om skiltning og ladekrav hele 16 andre initiativer. Nogle af dem er allerede igangsat, heriblandt etableringen af 4.100 p-pladser med ladestandere, mens andre stadig afventer enkelte justeringer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Du sidder i din nyindkøbte elbil på vej hjem fra arbejde, men når du skal parkere foran din lejlighed bliver du mødt med en udfordring.

Bilen skal oplades, og de nærmeste p-pladser med ladestandere er allerede optaget af andre elbiler – der ikke oplader.

Den problematik vil Københavns Kommune nu forsøge at rette op på. Som en del af udkastet til kommunens »Handlingsplan for ladeinfrastruktur 2022-2025« skal der nu skiltes med krav om opladning på de p-pladser, hvor det er muligt at lade sin elbil.

»Det er bestemt et problem for de mennesker, der vælger at skifte til elbil, at finde lademuligheder,« siger Line Barfoed (EL), der er teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

Det er meningen, at handlingsplanen skal understøtte kommunens mål fra Kommunalplan 2019 om at gøre det attraktivt for hovedstadens indbyggere at fravælge den fossile bil og dermed blive elbilejer.

På nuværende tidspunkt er der omkring 1.300 p-pladser i Københavns Kommune, hvor det er muligt at få opladt sin elbil. Men mange bliver holdende på pladserne, længe efter at deres bil er ladt op. Derfor vil kommunen nu sætte tidsbegrænsning på, hvor længe borgerne kan blive holdende. Og midlet bliver flere skilte med krav om, at biler kun må holde der, mens de oplader.

Det ser ud til, at københavnerne skal vænne sig til at se flere skilte i dur med ovenstående i nærmeste fremtiden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

»Skiltningen skal kunne sikre, at pladserne bliver brugt af elbilejerne. Jeg har selv fået flere henvendelser fra folk, der oplever at p-pladserne med lademulighederne enten er optaget af fuldt opladte biler eller biler der slet ikke lader,« lyder det fra borgmesteren.

Ordningen skal i praksis sikre optimal udnyttelse af den københavnske ladeinfrastruktur. Dermed bliver det ikke muligt for elbilejerne at benytte p-pladserne, medmindre de oplader bilen – og kun til den er fuldt opladt.

Næste skridt er blandt andet, at Teknik- og Miljøforvaltningen skal drøfte forskellige løsninger med ladeoperatører og lave udbud i forhold til krav om ladning.

Og det er ikke kommunens eneste forsøg på at gøre det lettere for elbilejerne.

I efteråret fik elbilejerne en glædelig nyhed, da der kom en politisk aftale på plads, hvor 4.100 p-pladser skal omdannes, så de indeholder en ladestander.

Selvom der er bred enighed blandt politikerne i kommunens Teknik- og Miljøudvalg om at gøre hverdagen lettere for elbilejerne, er der stadig lang vej fra tanke til handling. For en ting er ideen på tegnebrættet. Noget andet er, hvordan det hele fungerer i praksis, lyder bekymringen.

Hvordan skal det håndhæves?

Hos De Konservative er man i tvivl om, hvordan man skal administrere og håndhæve tidsbegrænsning på p-pladser.

»Jeg har slet ikke noget imod et decideret ladekrav, men jeg mener ikke, at man er klar i forhold til de tekniske udfordringer og selve håndhævelsen af et decideret ladekrav,« siger Helle Bonnesen, der er sidder i Teknik- og Miljøudvalget for De Konservative.

Helle Bonnesen mangler svar på, hvordan man skal bevise, at elbilen lader, når den holder parkeret, samt hvad man stiller op i tilfælde af, at ladestanderen svigter.

»For hvor er grænserne og reglementet så?« tilføjer hun.

Hos SF savner man også noget mere konkret og uddybende vedrørende tidsbegrænsning og ladekrav. For ifølge Astrid Aller er der brug for et godt »flow« for elbilejerne.

»Jeg er glad for, at vi går i den retning med ladekrav på p-pladserne. Men vi skal bare passe på, at kravene ikke bliver for skrappe, for så risikerer vi, at folk vælger elbilen fra,« siger hun.

Spørger man kommunens teknik- og miljøborgmester ser hun ikke selve håndhævelsen, som det store problem.

»Det bliver parkeringsvagter, der skal håndhæve det her. Man kan jo altid se, om der sidder en ledning tilsluttet eller ej. Så er der nogle ladestandere, hvor der er en indikator, så du kan se, om den lades. Der skal vi selvfølgelig have fundet en metode, der giver mening,« siger Line Barfoed.

Store ambitioner

Selvom det hedder sig, at planen skal gå fra 2022 til 2025, er der stadig lang vej til, at hele ordningen er fuldt udrullet.

»Ambitionen er jo at få handlingsplanen i brug så hurtigst muligt. Jeg tror dog ikke, at det kommer til at ske på denne side af sommeren,« siger Helle Bonnesen.

Nogenlunde samme melding lyder der fra borgmesterkontoret.

»Det bliver så hurtigt, vi kan, og i løbet af i år,« siger Line Barfoed.

Astrid Aller er dog fortrøstningsfuld. Hos SF vil man gerne have sat fart på at få opsat de 4.100 p-pladser med elladestandere, som kommunen allerede har sat mål om at få sat op.

»Der skal flere lynladestandere op. Derfor har vi bedt forvaltningen om at komme med bud på, hvor vi kan sætte dem op henne. Vi forventer en markant stigning i antallet af lynladestandere.«

Både De Konservative og SF glæder sig over, at også de private virksomheder er kommet mere på banen i forhold til udbud af lynladestandere. Her er tankstationer som Shell så småt begyndt at melde sig på banen.