Hjælpende hånd på vej til pressede bilister: Forvaltning bedt om at gå på parkeringsjagt hos staten

Københavnerne oplever store problemer, når de forsøger at finde en ledig parkeringsplads efter fyraften. Et nyt tiltag kan måske dæmpe presset på parkeringspladserne.

Parkeringsproblemerne er udtalte på Østerbro. Et flertal på rådhuset håber at kunne give bilejerne i bydelen en hjælpende hånd med nyt tiltag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget har netop vedtaget et forslag, der potentielt kan hjælpe de hårdt pressede bilister i København.

Partierne er blevet enige om, at Teknik -og Miljøforvaltningen skal undersøge, om Københavns Kommune kan leje 200 parkeringspladser ved Biologisk Institut på Københavns Universitet, der ligger mellem Ydre Nørrebro og Indre Østerbro.

Venstre hævder, at de 200 parkeringspladser står tomme efter klokken 17. Derfor kan de med rette anvendes af beboere i nærheden uden for almindelig arbejdstid, hvor instituttets medarbejdere ikke selv gør brug af pladserne, mener partiet.

Partierne har samtidig besluttet, at forvaltningen skal undersøge, om der er andre statslige parkeringspladser i byen, som kommunen potentielt kan leje og stille til rådighed for beboere med parkeringslicens.

»Det er rigtig gode nyheder for de mange københavnere, der dagligt har svært ved at finde en parkeringsplads. Der er tale om parkeringspladser (instituttets 200 pladser. red) på statens arealer, så vi har som københavnere allerede betalt for dem en gang over skatten. Derfor er det helt oplagt, at de kommer københavnerne til gode, når de alligevel står tomme om natten,« siger Jens-Kristian Lütken (V), medlem af Teknik- og Miljøudvalget og gruppeformand, der tidligere har kaldt parkeringssituationen »fuldstændig uholdbar«.

Forslaget fra Venstre kommer, efter at blandt andre Berlingske har beskrevet, at beboere i København – blandt andet på indre Østerbro – har svært ved at finde en ledig parkeringsplads, når de kommer hjem sent på eftermiddagen.

Tal fra Københavns Kommune peger også på, at der er flere beboere med bil, end der er parkeringspladser. På indre Østerbro har kommunen eksempelvis solgt 10.350 licenser, mens der kun er 9.918 offentlige parkeringspladser. Det bidrager til at skabe et pres på parkeringspladserne.

S positivt stemt

Socialdemokratiet i København mener også, at det er en god idé at undersøge, om der er lignende parkeringsanlæg, som kommunen kan leje og stille til rådighed for beboere i København:

»Vi synes, at det er en rigtig god idé, at vi tænker kreativt på parkeringsområdet. Vi skal kigge på alle muligheder, og derfor stiller vi os positivt over for Venstres forslag,« sagde partiets politiske ordfører, Jonas Bjørn Jensen, da Venstre lancerede forslaget.

Han håber, at eventuelt ledige parkeringspladser hos statslige institutioner kan bruges til at realisere Socialdemokratiet og overborgmesterkandidaten Sophie Hæstorp Andersens visioner for parkering i Københavns Kommune.

Hun vil således nedlægge hver tredje gadeparkeringsplads – svarende til 42.000 pladser – i byen inden 2025, og derfor kan eventuelt ledige parkeringspladser hos statslige institutioner erstatte nogle af de pladser, som partiet ønsker at nedlægge:

»Vi mener, at der er et behov for, at vi undersøger, hvad der samlet set er af muligheder for at gøre nogle ting som disse i København. På den måde kan gadeparkeringspladserne forhåbentlig genopstå andre steder, så vi kan få plads til andre ting i gadebilledet som udeservering, flere træer og mere cykelsti,« sagde Jonas Bjørn Jensen.

Hør også: Den socialdemokratiske spidskandidat, Sophie Hæstorp Andersen, vil sløjfe 42.000 p-pladser i København:

LÆS MERE