Virksomheden Luma Landmarks søgte om dispensation til at hænge en ti meter lang og lysende Coca-Cola Zero-reklame op på en etageejendom på Enghave Plads.

Men nu står det klart, at planen om den store lysreklame ikke bliver til noget.

Det skriver TV 2 Kosmopol.

Virksomheden, hvis navn skulle fremgå af skiltet, Coca-Cola Denmark, har således droppet sine planer om skiltet, efter at det medførte massive protester fra borgerne ved Enghave Plads.

»I det her tilfælde er der tale om en ny placering for lysreklamer, og så er der ekstra god grund til at lytte til beboerne. Når de siger, at de ikke har lyst, så har vi naturligvis heller ikke. Vi ønsker jo slet ikke at genere nogen med lysreklamer uden deres ønske,« siger Annette Spanggaard, der er kommunikationsdirektør i Coca-Cola Denmark, til TV 2 Kosmopol.

Virksomheden forklarer til mediet, at den aldrig har haft noget brændende ønske om at få en lysreklame på Enghave Plads. I dette tilfælde blev Coca-Cola Denmark imidlertid kontaktet af reklamevirksomheden, Luma Landmarks, der tilbød sodavandsproducenten en reklame på pladsen på Vesterbro.

Coca-Cola Denmark forklarer yderligere, at lysreklamen på Enghave Plads kun var en mulighed, hvis skiltet kunne opnå kommunal godkendelse og en positiv stemt borgerhøring. Nogen positiv borgerhøring blev det dog ikke til.

Berlingske har tidligere talt med forperson for Vesterbro Lokaludvalg, Thomas Egholm, som fortalte, at høringssvarene fra borgere talte sit tydelige sprog:

»Med alle de høringssvar, vi har fået, er det helt tydeligt, at borgerne på Vesterbro ikke mener, at reklamen er i overensstemmelse med byens sjæl,« sagde forpersonen for Vesterbro Lokaludvalg, der i april spurgte vesterbroerne, hvilken holdning de havde til skiltet:

Desuden nåede 963 at skrive under på underskriftsindsamlingen »NEJ til kæmpe Coca-Cola lysreklame på Enghave Plads«.

Den lokale caféejer Ronald Jensen var også skeptisk over for skiltet.

»Er det virkelig det, vi gerne vil præsentere for folk, når de stiger ud af metroen på Enghave Plads? En reklame for et amerikansk firma, som sælger et eller andet sukkerfrit shit,« sagde han.