Frederiksbergborgerne kan muligvis få glæde af mere metro i fremtiden.

Frederiksberg Kommune har nemlig stillet krav om, at det skal vurderes, om den nye metrolinje til den kunstige halvø Lynetteholm, M5, kan føres til Frederiksberg.

Det var således kravet, hvis Frederiksberg Kommune som medejer af Metroselskabet skulle godkende planerne for den miljøkonsekvensvurdering, som Københavns Kommune udarbejder som næste skridt i arbejdet for M5.

De to andre medejere af Metroselskabet, Københavns Kommune og staten, har besluttet at acceptere kravet fra Frederiksberg, og det sætter kommunens borgmester, Michael Vindfeldt (S), stor pris på.

»Jeg ser det som en af vores vigtigste opgaver at få mere metro til Frederiksberg, samtidig med at Frederiksberg som medejer af Metroselskabet selvfølgelig skal sikre en velfungerende og fremtidssikret metro overalt i byen,« siger S-borgmesteren i en pressemeddelelse og tilføjer:

»Den nye linje M5 skal imødegå de begyndende kapacitetsproblemer, samtidig med at den skal kunne betjene det nye kvarter i København, Lynetteholm. Frederiksbergs melding er klar: Fint med os – bare vi bliver tænkt med i planerne og får undersøgt mulighederne for at etablere en metrostation ved Gammel Kongevej.«

Kravet fra Frederiksberg Kommune indebærer konkret, at det skal vurderes, om der er en mulighed for at føre linjen til den allerede eksisterende metrostation Forum Station og til en eventuel ny metrostation på Gammel Kongevej.

Frederiksberg Kommune har tidligere betinget sig, at planerne for den nye linje ikke kommer til at gå ud over mulighederne for at udvide metroen fra Ny Ellebjerg langs Fasanvejen til Bispebjerg, den såkaldte Fasanvejslinje. Magistraten på Frederiksberg foreslår i den forbindelse, at der udarbejdes en fælles hensigtserklæring, fortæller formand for Frederiksberg Kommunes Miljø og Trafikudvalg, Jan E. Jørgensen (V):

»Det er fint, at M5 prioriteres, fordi ellers vokser kapacitetsproblemerne ved Christianshavn og Kongens Nytorv, og det vil skabe problemer for hele metroen. Men vi må ikke glemme Fasanvejslinjen og de fantastiske perspektiver, den har. Den vil binde byen endnu bedre sammen og give metro til dele af vores allerede eksisterende hovedstad, som godt kunne bruge mere og bedre kollektiv trafik, og så vil den skabe metrobetjening til det store nye hospital på Bispebjerg,« siger han.