Frank Jensens røde støtter kvier sig ved ny stor tunnel-ringvej

De røde støttepartier i Borgerrepræsentationen vrider sig ved udsigten til et historisk stort anlægsprojekt, der gør det nemmere at køre bil i København. Men de bliver næppe overborgmester Frank Jensens (S) største hovedpine i bestræbelserne på at få realiseret både ringvej og metro: Nye forundersøgelser peger på manglende finansiering på omkring 20 milliarder kroner.

Nordhavnsvej åbnede i 2017, og i 2019 blev der vedtaget en anlægslov for Nordhavnstunnellen. Begge dele står til at fungere som første etape af den nye østlige ringvej rundt om det centrale København. Thomas Lekfeldt

På Københavns Rådhus er der bred opbakning til nye metrolinjer, mens en tunnel med en østlig ringvej behandles mere stedmoderligt blandt Socialdemokratiets røde støttepartier.

Både metro og ringvej er på dagsordenen, efter at forundersøgelser peger på helt konkrete scenarier for, hvordan de historisk store anlægsprojekter kan ende med at se ud.