Forslag gør nattelivet »superbekymret«: Frygter, at borgere vil lave koordineret angreb

Et forslag om nattelivet fra Nye Borgerlige i København vækker bekymring hos brancheorganisationen HORESTA, der frygter, at en specifik del af forslaget kan blive misbrugt mod natklubber og restauranter.

Et forslag fra Nye Borgerlige i København skal sikre, at københavnerne i højere grad bliver hørt, når de bliver generet af larm fra nattelivet. Men et konkret element i forslaget får brancheorganisationen til at grue. Her ses en festlig scene udspille sig på Gothersgade i København. Oscar Scott Carl (arkiv)

I fremtiden skal borgere i København have mulighed for at anmelde restaurationer og natklubber via en digital klageplatform, hvis deres aktiviteter forårsager for meget støj og affald.

Disse borgeranmeldelser kan få betydning for, om en restauration eller en natklub skal have udstedt en bevilling til for eksempel at servere alkohol.

Sådan lyder et forslag fra Nye Borgerlige i København, men det møder nu skarp kritik fra brancheorganisationen HORESTA, der blandt andet repræsenterer natklubber og restauranter.

At anmeldelser fra borgere kan indgå i spørgsmålet om bevillinger, gør HORESTA »superbekymret«.

»Vi råber vagt i gevær, når borgeres anmeldelser pludselig skal ligge til grund for, om virksomheder skal have en bevilling eller ej. Vi frygter, at det kan ende ud i en platform, hvor borgere, der ønsker en lukning af nattelivet, kan lave en koordineret indsats, og at dette efterfølgende vil få konsekvenser for virksomhedernes bevillinger. Det er worst case scenario (et mareridtsscenario, red.) for os, og der skal vi bare slet ikke hen,« siger Annette Hyldebrandt, chef for turisme- og oplevelsesøkonomi i HORESTA.

Kampen mod nattelivet

Forslaget fra Nye Borgerlige spiller ind i den nuværende debat vedrørende støjen, som nattelivet i Indre By skaber. Berlingske har ad flere omgange beskrevet støjplagede naboers kamp mod nattelivet. Det er især diverse beboerforeninger, der har været kritiske over for nattelivet.

Beskrivelserne går hovedsagelig på, at nattelivet forårsager for meget larm, affald og utryghed i gadebilledet, hvilket gør livet svært for beboerne i Indre By.

Det er disse problemer, som Nye Borgerlige vil forsøge at komme til livs med deres forslag. Beboerne skal have en direkte klagemulighed i form af en digital platform, der går uden om »alle mulige kommunale instanser«. Ifølge Nye Borgerliges forslag skal anmeldelserne være baseret på parametre som støj og affald. Anmeldelserne skal desuden være offentligt tilgængelige og kan efterfølgende bruges som værktøj, når kommunen skal beslutte, om der skal udstedes eller fornyes bevillinger.

Ifølge Kultur- og Fritidsforvaltningen er forslaget om en digital klageplatform allerede en del af den aktuelle restaurations- og nattelivsplan i Københavns Kommune. Nye Borgerlige i København lægger dog et nyt element til forslaget, når partiet foreslår, at anmeldelserne fra platformen kan indgå i vurderingen af, om en bevilling til en natklub eller restaurant skal gives eller fornyes.

Kultur- og Fritidsforvaltningen blev forleden pålagt at udarbejde et konkret forslag til, hvordan en sådan platform kan se ud.

Frygter »stærke kræfter«

HORESTA bakker op om forslaget om en digital klageplatform, der kan modtage klager på forskellige områder. Brancheorganisationen siger dog nej tak til Nye Borgerliges forslag om, at borgernes anmeldelser skal have en indflydelse på udstedelsen af bevillinger. Det kan ende med at blive »et beboervåben, som i sidste ende kan lukke virksomheder ned«.

I frygter simpelthen, at visse borgere vil overdrive niveauet af larm for eksempel?

»Vi kan bare konstatere, at der er nogle stærke kræfter i Indre By, som igennem mange år har gjort, hvad de kunne for at udstille nattelivet som roden til alt ondt i Indre By. Det er også i lyset af denne historik, at vi reagerer,« siger HORESTAs Annette Hyldebrandt og refererer til beboerforeningerne.

Men kan forslaget ikke være et værktøj, der får natklubber til at tænke mere over, hvor meget de larmer?

»Vi mener, at det allerede er reguleret. Det er fastsat, hvor højt natklubberne må spille, og at de skal have en række lyddæmpende foranstaltninger. Beboere kan ringe til støjvagten, hvis de oplever en virksomhed, der ikke lever op til reglerne. Det bakker vi 100 procent op om, og det gør virksomhederne også.«

Borgere vil formentlig blive forlangt at fremlægge dokumentation, hvis de anklager en natklub for at larme for meget. Tror du ikke, at det vil være et værn mod den form for misbrug, som du frygter?

»Det ved vi jo ikke. Det er derfor, vi reagerer. Vi ved ikke, hvad der egentlig ligger i forslaget. Hvad mener de, når de siger, at anmeldelserne kan bruges, når bevillinger skal gives og fornyes? Vi har ikke viden om, hvor god dokumentationen skal være. Men vi mener, at forslaget sætter lighedstegn mellem anmeldelserne og virksomhedernes levebrød. Det er meget problematisk. Vi ved ikke, hvad det indebærer, men vi vil rigtig gerne indgå i et konstruktivt samarbejde.«

I første omgang er embedsfolkene i Kultur- og Fritidsforvaltningen blevet bedt om at udarbejde et konkret forslag til en platform, som senere skal behandles og måske vedtages. Før borgerne kan tage en klageportal i brug, skal der findes penge. Det skal ske i forbindelse med de kommunale budgetforhandlinger, som næste gang finder sted i september.