Mindst 90 procent af de 25-årige skal i 2030 på landsplan have gennemført en ungdomsuddannelse.
Sådan lyder et af de mål, Folketinget i 2017 vedtog for det danske uddannelsesområde.
Vi er ikke i mål endnu, men langt de fleste regioner bevæger sig derhenad.
Undtagen Region Sjælland.
Her er det blot 72 procent af de 25-årige, der har taget en ungdomsuddannelse.
Det viser Region Sjællands uddannelsesanalyse for 2021.
Antallet af unge med en ungdomsuddannelse i Region Sjælland steg fra 2013 og frem mod 2017, men er derefter stagneret.
»Resultaterne peger på, at vi skal blive bedre til at informere de unge uddannelsessøgende om mulighederne i Region Sjælland – både i forhold til uddannelse og til bosætning. Og så er efterspørgslen på flere videregående uddannelser i regionen stor,« skriver regionsrådsformand Heino Knudsen (S), og formand for Udvalget for Regional Udvikling Peter Jacobsen (DF) i analysen.
Region Sjælland er den region i landet med det laveste uddannelsesniveau og flest unge på overførselsindkomst.
Samtidig flytter hvert år omkring 3.000 unge mellem 20 og 24 år væk fra regionen. Kombinationen af disse ting gør det sværere at drive uddannelse i regionen, hvilket mindsker udbuddet af uddannelser og skaber en ond spiral, skriver de.
Færre uddannelsesparate
Ikke nok med, at Region Sjælland tager førstepladsen som den region med færrest unge med en ungdomsuddannelse, så er andelen af unge i regionen, der bliver vurderet ikke-uddannelsesparate, samtidig en af landets højeste.
Og den stiger.
Omkring ni procent af de unge fra Region Sjælland, der ønsker en gymnasial uddannelse, blev i 2021 vurderet ikke-uddannelsesparate.
Blot tre år tidligere, i 2018, gjaldt det fire procent.
Der er samtidig store kommunale forskelle på, hvor mange af de unge i den sjællandske region, der har taget en ungdomsuddannelse.
Bedst ser det ud i Greve Kommune, hvor 79 procent har fået en ungdomsuddannelse.
I den anden ende af skalaen ligger Lolland Kommune, hvor blot 55 procent af de unge har fået en ungdomsuddannelse, når de er fyldt 25 år.
Regionen mener, at en del af løsningen kan findes i et større brug af onlineundervisning.
Som en del af analysen har regionen adspurgt en række undervisere og elever, om hybridundervisning – altså, en blanding af fysisk undervisning og online undervisning – kunne være en løsning på problemet. Her peger begge grupper på, at onlineundervisning kan medføre ro og fleksibilitet.
»Vi har en stor gruppe af de lidt ældre unge, som mangler nogle af de kompetencer og færdigheder, virksomhederne efterspørger. Det kan for dem virke uoverskueligt at gå i gang med en uddannelse. Her kan en vekslen mellem online og fysisk undervisning give en mere fleksibel hverdag, hvor man ikke er afhængig af at skulle møde fysisk op på en uddannelsesinstitution hver dag,« siger Christian Wedell-Neergaard (K), formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, i en pressemeddelelse.