Flertal i København har lagt sig fast på ny metrolinje – og vil samtidig undersøge nye forgreninger

I 2035 skal københavnerne efter planen have en ny metrolinje. Nu har politikerne i forligskredsen bag Lynetteholm besluttet, hvilken linje de vil gå videre med, og hvor den skal stoppe. I samme ombæring vil man undersøge nye forgreninger.

Den nye metrolinje er beregnet til at koste 14,7 milliarder kroner. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Rettelse: Artiklen er opdateret klokken onsdag kl. 14.12 med oplysningen om, at også stoppet ved Østerport Station er en del af de i alt ti stop på den nye linje M5. Og ikke, som det tidligere fremgik, en del af den videre linjeføring, som man også vil undersøge. Beløbet på 14,7 milliarder kroner er ikke en samlet pris for M5, som det tidligere fremgik, men et beregnet restfinansieringsbehov (i 2020-priser).

Det har fra begyndelsen været planen, at en ny metrolinje skal bringe borgere til og fra Lynetteholm.