Det er ikke første gang, at diskoteket i hjertet af Helsingør er blevet anklaget for at lokke mindreårige til drukfester.

Faktisk er det tredje gang, Forbrugerombudsmanden melder selskabet bag Club Retro til politiet. Mindst 51 gange i 2022 skal diskoteket have overtrådt markedsføringslovens forbud mod alkoholreklamer rettet mod unge under 18.

Bøden kan, såfremt Club Retro ender med at skulle punge ud, ende på over en halv million kroner.

Indehaver Finn Hansen er på den anden side klar til at gå i retten. Han mener, det ligner en hetz og stiller sig fuldstændig uforstående over for anklagerne.

10.000 kroner pr. opslag

Det er gennemgående, at Club Retro har lavet begivenheder på Facebook, hvor diskoteket inviterer unge fra 16 år og opefter, lyder det i Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse. I begivenhederne skal diskoteket have slået forskellige varianter af følgende tekst op:

»RETRO FRIDAYS – EN SIKKER VINDER – […] BORDPAKKER – Skal din aften være noget ekstra? SMS til 25 307 307 med antal gæster, samt budget, så laver vi en pakke til lige netop jeres selskab. […] STRENG ID-POLITIK. Pas eller kørekort. Studiekort sammen med sygesikring. […]«

Samtidig fremgik det af Club Retros hjemmeside, at »Retro Fridays« er 16+-arrangementer, og at bordpakkerne indeholder alkohol. Forbrugerombudsmanden vurderer, at beskrivelserne i opslagene indeholder adskillige henvisninger til alkohol, eksempelvis med ord som »borde«, »bordpakker«, »vodka sjusser«, »happy hour« og »champagne«.

Club Retros side på Facebook er onsdag ikke længere tilgængelig.

I sommer kom diskoteket i modvind blandt gymnasieelever og forældre for at have indbudt til fest med teksten: »Her kan du møde alle de nye 1.6'ere og måske få en af dem med hjem.«

»Når en virksomhed fortsat overtræder lovgivningen efter at være blevet politianmeldt, vil det naturligvis have betydning for den sanktion, som virksomheden kan idømmes,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er udgangspunktet en bøde på 10.000 kroner per opslag med omtale af alkohol, som er rettet mod unge under 18 år.

Altså kan bøden for de 51 forseelser, Club Retro er anklaget for, løbe op i 510.000 kroner.

Frifundet i landsretten

Ifølge indehaver Finn Hansen er bødekravet skudt langt over målet. Det siger han til sn.dk:

»Det ironiske er, at Retro er det eneste sted i Danmark, hvor de 16 til 17-årige ikke må drikke alkohol. Det må de godt til skolefester og i fodboldklubber og den slags steder, men ikke her. De må godt komme her, hvis de ikke drikker, og det er det, vi reklamerer for – at de godt må være på Retro, hvis de ikke drikker. Er det en målrettet reklame for unge? Det er så det, vi skal have en dommer til at afgøre.«

Sidst diskoteket blev politianmeldt, endte sagen i retten.

I 2020 tabte Club Retro i Helsingør Byret – men året efter omgjorde Østre Landsret sagen til Club Retros fordel. Begrundelsen var dengang, at der var blevet brugt et såkaldt aldersfilter på Facebook, som ikke gav personer under 18 år adgang til annoncerne.

»Og nu prøver de så igen. Men hvorfor er det lige 51 annoncer, de har valgt ud. Hvorfor ikke flere – eller færre. Det svarer lidt til, at der kommer en politibetjent og siger, at du har kørt for stærkt. Og det mener han, at du har gjort hver dag – så du får en kæmpe bøde. Det giver ikke mening,« siger Finn Hansen til TV 2 Kosmopol.

Her fortæller han også, at diskoteket aldrig har modtaget nogen bøde for rent faktisk at servere alkohol for mindreårige.

Til sn.dk siger Forbrugerombudsmanden, at der efter deres vurdering ikke blev brugt aldersfilter på de 51 begivenheder, som nu er anmeldt.