Enhedslisten vil ændre drastisk på metroens finansiering og efterlade København med tocifret milliardgæld

Enhedslisten i København ønsker et omfattende indgreb i det kommunale selskab By & Havn, der vil efterlade København med en gæld på 12 milliarder kroner. Formålet er flere billige boliger. Samtidig er planen, at borgere i resten af landet fremadrettet skal finansiere en større del infrastruktur såsom metroen. Politiske modstandere afviser indgreb i det, der bliver kaldt »en genial konstruktion«.

Et billede taget ved Ørestad Boulevard. Der skal foretages et omfattende indgreb i det kommunale selskab By & Havn, hvis det står til Enhedslisten. By & Havn ejer en række arealer i blandt andet Ørestad, Nordhavn og Sydhavnen, hvor indtægter fra grundsalget af disse går til at nedbringe gælden fra finansiering af metroen i København. By & Havn ejes af Københavns Kommune (95 procent) og staten (fem procent). Celina Dahl

En gæld på 12 milliarder kroner kan ende hos Københavns Kommune, hvis den lokale gren af Enhedslisten lykkes med at indfri partiets politiske program og planer.

Den øgede gæld vil være et led i partiets mission om at sikre billigere boliger i kommunen. Samtidig vil den politiske ambition betyde, at borgere i resten af landet i langt højere grad skal betale for metro og anden infrastruktur, til trods for de måske aldrig får gavn af det.