En ny type ulykke dominerer landevejene: »Hvis ti herrer er ude på en træningstur, tænker de måske ikke på, at der ligger en bil bagved«

Tålmodighed er en forsvindende dyd i trafikken, måske særligt når der er mænd i lycra på vejene. Men det skal der laves om på ifølge en ny kampagne. Det handler både om at sænke antallet af ulykker og om at løfte den oplevede tryghed, lyder det.

Det handler om trafiksikkerhed og tryghed, når en ny kampagne kommer ud på en række landeveje, og skal det lykkes, kræver det noget fra alle parter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sommer betyder flere cykler på landevejene, og det betyder et større behov for opmærksomhed fra bilisternes side – og fra cyklisterne selv.

For som Ulrich Gorm Albrechtsen, der er kommunikationschef hos Danmarks Cykle Union, siger:

»En bil og en cyklist i karambolage er ingen god cocktail.«

En rapport, der er udarbejdet af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, viser da også, at langt de fleste cykelulykker sker med biler som modpart – 71 procent af ulykkerne mellem 2005 og 2014 for at være præcis.

Blandt andet derfor, har Vejdirektoratet i samarbejde med en række andre organisationer, udarbejdet en kampagne, der skal køre på sociale medier og på 13 landevejsstrækninger rundt i landet.

Kampagnen hedder »Vi deler vejen« og har til opgave at modvirke en fortsat stigende tendens.

En ny slags ulykker

»Vi er nok blevet mere egoistiske i trafikken,« siger Marianne Steffensen, der er talsperson for Vejdirektoratet.

Hun fortæller, at Vejdirektoratet bliver gjort opmærksomme på fortsat flere situationer, hvor folk går over for rødt, cyklister kører på fortovet, og bilister kører for stærkt, uanset hvor meget energi myndigheder lægger i at begrænse det.

»Mange tænker, at færdselsreglerne bliver mere og mere vejledende, og at de ikke lige gælder for en selv,« siger Marianne Steffensen.

Og den tendens vil man gerne modvirke ude på landevejene, hvor der både kommer flere biler og flere cykler, siger hun.

De fleste cykelulykker sker ifølge en undersøgelse, når cykler og biler kommer i karambolage. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Desuden ser man hos Vejdirektoratet en ny type ulykker, som er særligt risikable på vejstrækninger, der som mange landeveje ikke har cykelstier.

»Før talte man meget om højresvingsulykker, men nu er påkørsler bagfra en af de største ulykkestyper,« siger hun.

Det er egentlig ikke, fordi de fleste cykelulykker, sker på landeveje. Tværtimod viser undersøgelsen fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, at cyklister er langt mere udsatte i lyskryds.

Ifølge Marianne Steffensen handler det i højere grad om også at løfte den oplevede tryghed på landevejene.

Til venstre om 300 meter

Hos Danmarks Cykle Union kan man genkende udlægningen af, at mange bliver en kende mere selviske, utålmodige og hidsige i trafikken.

Ulrich Gorm Albrechtsen hører fra unionens medlemmer, at mange møder vejvrede i form af vrede kommentarer og konfrontationer.

»Men der er også situationer, hvor bilister med rette tænker, at cykelrytterne fylder lige lovligt meget på vejen. Hvis ti herrer er ude på en træningstur, og så tænker man måske ikke på, at der ligger en bil bagved, og at man skal dreje til venstre om 300 meter. Og så kan der ske ulykker,« siger Ulrich Gorm Albrechtsen.

Derfor anerkender han også, at cykelrytterne selv har et ansvar, som han dog også synes, at mange er blevet bedre til at løfte ved at fylde mindre, give tegn og tage hensyn.

»Uanset om man cykler til eller fra arbejde, eller om man er cykelrytter, er man blød trafikant. Derfor vil vi bare gerne have plads og sikkerhed til alle,« siger han.