El-løbehjulet fascinerer, men er ikke for svage sjæle

Torsdag blev det lovligt at køre på en række nye transportmidler på cykelstierne. Berlingske testede et el-løbehjul. Det var ikke for småbørn.

Jens Rebensdorff på et af de nu på cykelstierne tilladte elektriske løbehjul. Linda Kastrup

Har transportminister Ole Birk Olesen (LA) og et flertal i Folketinget ret? Er el-løbehjul, selvbalancerende køretøjer og skateboards med motor, der siden torsdag som en forsøgsordning har måttet køre på de danske cykelstier, byens nye lovende alternativ til korte ture med bilen? Er et el-løbehjul den nye smarte elev i klassen?

Berlingske testede påstandene på dagen for »lovliggørelsen«. Vi lånte et el-løbehjul af firmaet Witt, der importerer el-løbehjul fra Ninebot by Segway. På markedet findes der et utal af mærker og designs til lige så forskellige priser. Min ES2 var en sag på lidt over 12 kilo med speedometer, indbygget lys, bluetooth og egen app, der for eksempel kan låse transportmidlet og nedsætte den maksimale hastighed, hvis junior skal låne det. Vejledende pris: 6.490 kr.